Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Intro-Guide til Google AdWords

Når du skal markedsføre din virksomhed på internettet, er Google AdWords et godt sted at starte.

Her kan du komme effektivt ud til din målgruppe, uden at det behøver koste en formue. Brug denne guide til at komme godt i gang.

Fortæl mig mere

Hvad er AdWords?

Google AdWords er en metode, du kan bruge til at komme frem i folks søgeresultater på Google. I fagsprog kaldes Google AdWords også blot AdWords, PPC (pay per click) eller CPC (cost per click). Google er den mest populære søgemaskine i Danmark og derfor en markedsføringskanal med et særdeles stort potentiale og en bred rækkevidde. Med AdWords kan du både hurtigt og effektivt betale dig direkte ind i Google søgeresultater og være til stede, når potentielle kunder efterspørger dit produkt eller dine services.

Opret AdWords-konto

AdWords er den betalte del af Googles søgeresultater, ikke at forveksle med de øvrige og gratis søgeresultater. Arbejdet med markedsføring i de gratis søgeresultater kaldes SEO (Search Engine Optimization).

Læs også vores guide til SEO

AdWords er aktionsbaseret markedsføring, hvor du sætter en maksimal pris på hvert enkelt søgeord (eksempelvis “Revisor Odense”), du ønsker at blive fundet på. Du betaler pr. klik, og din placering i Googles søgeresultater afgøres af dels den pris, du har angivet og dels en række kvalitetsmæssige faktorer (eksempelvis hvor meget, hvor godt og hvor originalt indhold du har på din hjemmeside), samlet i ét såkaldt kvalitetsresultat. En myte om AdWords er, at jo mere du betaler, jo højere i søgeresultaterne vil dine annoncer være placeret. Dette er kun delvist sandt, da Google også tager højde for det nævnte kvalitetsresultat. Således kan du altså ikke blot købe dig til placeringer som nummer et på Google uden også at have en god hjemmeside.

Google AdWords kvalitetsresultat

Hvorfor bruge AdWords?

Search marketing (eller på dansk “søgemarkedsføring”) er især effektivt, hvis du sælger et produkt eller en service, som folk aktivt søger efter. Det svarer til, at en kunde går ind i en butik og spørger efter et bestemt produkt. Chancen for at få gennemført et salg er altså ret stor.

Hvornår skal jeg bruge AdWords?

AdWords kan kaldes en kortsigtet markedsføringskanal, som omvendt giver hurtige resultater. Kortsigtet fordi du skal blive ved med at poste penge i AdWords, hvert klik koster dig penge og hvis du standser din kampagne igen, vil den efterfølgende effekt være begrænset. Til gengæld er AdWords det helt rigtige valg, hvis du skal have kunder og omsætning her og nu - dog betinget af, at du har et produkt, der bliver søgt efter.

Vil du lave en langsigtet investering i at få gratis klik/besøgende på din hjemmeside, er SEO i stedet det rigtige valg for dig. I praksis er det en god idé at benytte begge kanaler, så du både arbejder kort- og langsigtet. Også fordi du med AdWords kan få en masse gode erfaringer, som kan benyttes i arbejdet med SEO.

Er du i en opstartsfase med din virksomhed, hvor det er afgørende at få nogle kunder og noget omsætning hurtigt, er AdWords det helt rigtige valg. Du kan være til stede hurtigt og effektivt, dér hvor dine potentielle kunder søger efter dit produkt.

Hvordan kommer jeg i gang?

Det er gratis at oprette en AdWords-konto og alle kan gøre det. Du betaler kun når nogen klikker på dine annoncer og bliver sendt til din hjemmeside. Google guider dig igennem de forskellige trin i opsætningen og det kan lade sig gøre at have en AdWords-kampagne live inden for et par timer.

Opret AdWords-konto

Du kan altså relativt let og for små midler (der er intet minimumsbudget) komme i gang med annoncering via AdWords. Har du et lidt større budget (eksempelvis +5.000 kr. pr. måned) eller ønsker du en mere avanceret styring af din AdWords-konto, kan du med fordel benytte et AdWords-bureau eller en AdWords-specialist, som professionelt kan rådgive og hjælpe dig.

Hvor stort skal mit budget være?

Som nævnt er der ikke noget minimumsbudget for at komme i gang med AdWords. I teorien kan du derfor bruge helt ned til et par kroner om dagen. Ønsker du at arbejde målrettet med at få et afkast fra AdWords, bør dit budget til annoncering ligge på 3.000-5.000 kr. om måneden. Jo flere forskellige produkter du vil markedsføre, og jo flere konkurrenter du har på Google, desto højere bør dit budget være.

Vælger du at benytte et bureau eller en specialist til administration og optimering af din AdWords konto, kan det i langt de fleste tilfælde ikke lade sig gøre uden minimum én time pr. uge. Timeprisen varierer typisk et sted mellem 500-1.000 kr.

Find Google Partner

Googles annoncørvejledning: Samarbejde med tredjeparter

Hent Virksoms LinkedIn-guide

Kunne du bruge siden? Nej Ja

Fortæl os din mening
Vi har brug for dit input, så vi hele tiden kan gøre siden bedre for dig.

Spørgsmål besvares dog ikke.
Kontakt os

Send

Tak for din feedback