Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Intro-Guide til SEO (Søgemaskineoptimering)

Med SEO kan du markedsføre din forretning gratis til tusindvis af potentielle kunder i Googles søgeresultater.

Vi guider dig til at komme godt i gang med arbejdet.

Fortæl mig mere

Hvad er SEO?

SEO er markedsføring via de gratis søgeresultater i online søgemaskiner. Du bruger SEO til at få din virksomhed og dine produkter så højt op i listen af søgeresultater som muligt. I Danmark handler det primært om Google. Google har overordnet til formål at give brugerne den bedst mulige oplevelse ved at benytte deres søgemaskine og derfor handler SEO om at give brugerne netop dette på din hjemmeside. SEO handler altså især om at optimere din hjemmeside, så både Google og brugerne synes godt om den.

Med en rigtig og seriøs SEO-indsats kan du altså opnå gratis placeringer på Google. Ikke at forveksle med de betalte annoncer på Google, som kaldes Google AdWords.

Læs også vores guide til Google AdWords

Hvorfor bruge SEO?

Med høje placeringer af din hjemmeside på Google, kan du gratis nå ud til et stort antal potentielle kunder, som leder efter netop dit produkt eller din service. Potentialet ved søgemaskinemarkedsføring er særdeles stort, både forbi det er blevet en del af hverdagen at vi “Googler” de ting vi skal finde, når vi har brug for viden eller hjælp.

Derudover har SEO den fordel, at den søgende allerede har taget et aktivt valg om at finde dit produkt og måske kun leder efter et sted at købe det. Du skal altså ikke overbevise ham om, at det er en god idé at købe produktet, men blot at han skal købe det hos netop dig.

Hvornår skal jeg bruge SEO?

Før du starter arbejdet med SEO, er det vigtigt at du ved og gør dig klart, at SEO er en markedsføringskanal, som tager tid at opnå resultater med. Har du brug for kunder eller omsætning her og nu, vil eksempelvis Google AdWords være langt mere effektiv. Vil du derimod arbejde mere langsigtet og opbygge en solid fremtidig forretning med et godt afsæt i en fast tilgang at besøgende på din hjemmeside, så er SEO et godt valg.

Hvordan kommer jeg i gang?

Du kan komme godt i gang med SEO og gøre en masse ting selv. Du har måske hørt, at SEO er kompliceret og kræver en masse specialistviden. Dét kan også være rigtigt, men du kan selv gøre en masse af det grundlæggende arbejde og komme langt uden at investere en masse penge i bureauer og specialister.

Her får du et par gode råd til, hvad du selv kan gøre allerede i dag: 

  • Sørg for at have en overskuelig hjemmeside, som dine besøgende nemt kan finde rundt på - dét kigger Google nemlig også på.
  • Beskriv hvert af dine produkter/services grundigt på din hjemmeside (gerne med minimum 500 ord). Sørg for at hvert produkt/service har sin egen side og husk også at fortælle, hvorfor man skal vælge netop din virksomhed.
  • Overvej, om du har den rigtige (og tilstrækkelig) information om dine produkter på din hjemmeside til, at dine besøgende vil handle hos dig. Hvis ikke, så tilføj det nødvendige.
  • Når andre hjemmesider linker til din hjemmeside, hjælper det dig til bedre placeringer på Google. Du har måske nogle samarbejdspartnere, leverandører, kunder eller klubber/foreninger, du sponsorerer - alle dem kan du starte med at bede om at linke til din hjemmeside.
     

Kan du gøre noget af ovenstående, er du allerede godt på vej. Når det er sagt, så kan du komme endnu længere ved at få professionel hjælp og rådgivning fra deciderede SEO-bureauer og specialister. At have gode, brugervenlige og originale tekster på din hjemmeside, samt at få links fra andre hjemmesider, kan være en udfordring både på tid og kompetencer, her kan det være en fordel at engagere sig med en professionel partner, som også kan tjekke den tekniske opsætning af din hjemmeside. Præcis hvad din hjemmeside har brug for og vil få størst udbytte af, kan specialister også hjælpe dig med at kortlægge.

Hvor stort skal mit budget være?

Når du igangsætter arbejdet med SEO, skal du være klar over, at det er en tidsmæssig investering. Klik fra Google koster ikke noget, men det kræver arbejde at få de placeringer, som giver dig gratis klik. Vil du selv stå for din SEO-indsats, handler det derfor mere om en tidsmæssig investering. Når du går i gang, vil der ligge en del timer i overhovedet at komme fra start. Alt efter din hjemmesides størrelse og kompleksitet, kan dette variere. Når du så først er i gang, er et godt bud, at du minimum skal bruge ½-1 dag om ugen, for at opnå resultater.

Vil du gøre brug af hjælp udefra ligger timeprisen for SEO-bureauer og specialister i branchen på et sted mellem 500-1.000 kr. og som minimum skal du regne med en månedlig investering på omkring 3.000-5.000 kr., hvis du skal have hjælpe udefra.

Personlig rådgivning

Rådgivning
Kunne du bruge siden? Nej Ja

Fortæl os din mening
Vi har brug for dit input, så vi hele tiden kan gøre siden bedre for dig.

Spørgsmål besvares dog ikke.
Kontakt os

Send

Tak for din feedback