Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Få styr på din markedsføring og bliv genial til Facebook

Facebook er mere relevant end nogensinde før som markedsføringsplatform for selvstændige virksomheder. Vi befinder os nemlig midt i den mobile æra, hvor det går stærkt. Og Facebook er især relevant for dig, som tager mediet seriøst, fortæller Facebook-chef.

FB850

Hurra, kan man næsten få lyst til at sige. For der er sket en demokratiseringsproces på de digitale platforme, som især er interessant for mindre virksomheder:

- Alle har adgang til massemediet Facebook. De tider, hvor det krævede en høj investering at ramme store grupper mennesker, hvor mange alligevel viste sig ikke at være relevante, er forbi. Og med den mobile revolution, går det rigtig stærkt. De mobile platforme fik 50 mio. brugere på kun to år – til sammenligning tog det radioen 38 år og tv 13 år.

Det er Daniel Käfer, landechef for Facebook i Danmark, der fortæller – en af talerne på ’Iværksætter – sådan får du succes’-konferencen, der finder sted i Aalborg, Kolding og København her i november (udsolgt i København og Kolding - få pladser tilbage i Aalborg).

Det fantastiske ved Facebook i forhold til den selvstændige virksomhed er, at det er meget let at komme i gang. Men det er også et komplekst værktøj, som du kan dykke længere og længere ned i - og endelig komme til at mestre fuldstændigt.

Daniel Käfer, landechef for Facebook i Danmark

Hvad gør man, når det hele går stærkt?
Man tilpasser sig lige så hurtigt, siger Daniel Käfer. Det er den eneste vej frem.

- Det, vi altid har set i verdenshistorien er, at når der kommer sådan et skift i medielandskabet, så famler dem der markedsfører sig frem i starten. De første tv-reklamer var for eksempel bare radioreklamer, som man læste op på tv. Og det er den fejl, man ikke må begå med Facebook. Man skal kende mediet, uddyber Daniel Käfer.

- Der er mange, der har haft den opfattelse, at man bare skal tilpasse sin reklame til en mobil platform. Men nej, det man skal forstå er, at det er hele forbrugeropfattelsen, der har ændret sig. Og det betyder, at du som lille annoncør også skal ændre hele din opfattelse, hver gang der sker noget nyt. Sæt dig grundigt ind i tingene.

Men så kan det til gengæld også gå hurtigt. Et rigtig godt bevis på, at en lille, selvstændig virksomhed lynhurtigt kan tage fart uden de store mønter på lommen, er PL & Partners.

Få Daniel Käfers 3 gode råd:

Kafer500x312

Hvordan fanger jeg min målgruppes opmærksomhed på Facebook?

  1. Relevans! Du skal først og fremmest fange deres interesse. Stil dig selv spørgsmålet: Hvem taler jeg til?
  2. Kreativitet! Spørg dig selv, om du kan få dit budskab ud på en spændende måde, så folk har lyst til at hænge på.
  3. Kom til sagen! Det er supervigtigt, at du relativt hurtigt får dit budskab igennem. Som hovedregel har du 10 sekunder, før folk er videre.

Fra en garage i Køge til eksperter i Facebook
Historien om PL & Partners begynder, da to unge handelsskoledrenge besluttede at åbne en onlinebutik. Med kun 1000 kr. til markedsføring gik de i gang med målrettet at gøre opmærksom på sig selv på Facebook. I stedet for at annoncere til en bred målgruppe, gjorde de sig umage for at finde ud af, hvor deres annoncer gav pote.

Efter en måned havde de firedoblet deres omsætning fra 20.000 til 80.000. Og efter et år omsatte de for 1,5 mio. kroner ud af den lille garage i Køge. Kort tid efter solgte de onlinebutikken og åbnede et markedsføringsbureau, der hjælper virksomheder med at begå sig på Facebook – på opfordring af selveste mediegiganten selv. 

Læs mere om PL & Partners

Se video med Facebook-chef Daniel Käfer

- Det fantastiske ved Facebook i forhold til den selvstændige virksomhed er, at det er meget let at komme i gang. Men det er også et komplekst værktøj, som du kan dykke længere og længere ned i - og endelig komme til at mestre fuldstændigt, fortæller Daniel Käfer.
 
For der er ingen garantier. I de gode, gamle dage vidste man, at i hvert fald halvdelen ville se det, man gerne ville kommunikere som virksomhed. I dag ved man kun én ting sikkert, og det er, at det er nemt at komme videre i medielandskabet, hvis noget ikke interesserer en. Og derfor er det allervigtigste, at brugerne bliver fascineret.

- Man skal virkelig tænke over, hvordan man præsenterer sit budskab over for kunden. Der bliver delt så meget materiale på nettet og på mobilen. Du skal bryde igennem enormt meget støj, siger Daniel Käfer.

Det, vi altid har set i verdenshistorien er, at når der kommer sådan et skift i medielandskabet, så famler dem der markedsfører sig frem i starten. De første tv-reklamer var for eksempel bare radioreklamer, som man læste op på tv. Og det er den fejl, man ikke må begå med Facebook. Man skal kende mediet.

Daniel Käfer, landechef for Facebook i Danmark

Skal du kaste dig ud i 3D-kamera eller Facebook-opdateringer?
I begyndelsen var alt meget tekstbaseret. Tilbage i 2012-14 begyndte billeder at vinde frem. Og i 2015 blev video pludselig stort. Og det allernyeste, der er ved at ske på de mobile platforme, er såkaldt 360-graders video – hvor forbrugeren selv bestemmer, hvor han vil gå hen i oplevelsen.

- Det er for eksempel en bil, hvor forbrugeren selv vælger, hvor han ønsker at kigge i interiøret. Eller en video, hvor man kan kigge rundt på et hotelværelse. Star Wars-filmene gjorde det også meget elegant med et rumskib, som man selv kunne styre.

Og alle kan gøre det. Et 3D-kamera koster kun et par tusinde. Men igen. Tænk over, hvad der er relevant for netop din virksomhed.

- Man kan hyre en stor hollywoodskuespiller og et lækkert kamera og få opmærksomhed. Men det har man altid kunnet. Det, der er anderledes nu, er, at du har mulighed for at udfordre din kreativitet og målrette sofistikeret og i en detaljeringsgrad, som hidtil kun var forbeholdt de helt store annoncører. 360-graders-video er en wow-faktor, men kreativitiet har vi jo alle sammen. Brug den! Som selvstændig mindre virksomhed har man nogle helt fantastiske muligheder der. I sidste ende er det altid den gode idé, der sejrer, forklarer Daniel Käfer.

- Hold altid for øje, at du får det ud af din annoncering, som var meningen med det. Stil det op, som man altid har gjort: Hvad er mit mål? Hvordan laver jeg noget kreativt, der passer til det? Og hvordan målretter jeg det, så det rammer de rigtige. De grundlæggende kommunikationsværktøjer skal stadig være på plads. Der er ikke nogen substitut for at forstå god marketing fra bunden.

Blueprint: Facebooks nye, gratis markedsføringstjeneste

Nu kan du, der er selvstændig, helt gratis og online lære at annoncere på Facebook. Store virksomheder køber sig ofte til rådgivning hos mediebureauer, men med Blueprint kan du få nem rådgivning til, hvad der er bedst for netop din målsætning og virksomhed.

Der er webinarer, værktøjer og gode råd, så du kan lære dig selv at optimere din indsats. Hvad end du vil være bare lidt bedre, til det du gør, eller meget avanceret. Informationen slippes fri, så alle har mulighed for at blive certificeret, superannoncør på Facebook.

Tjek det ud her

Derfor skal du have fat i din målgruppe på Facebook

  • Facebook er danskernes foretrukne sociale medie – og vi betragter det som ’afgørende’ i vores hverdag
  • 3,5 millioner af os er aktive på Facebook hver eneste dag
  • 60 % af danskerne bruger mobilen til at være på internettet dagligt – det er tre gange så meget som for bare fire år siden.

Kilde: Medieudviklingen 2015

Kunne du bruge siden? Nej Ja

Fortæl os din mening
Vi har brug for dit input, så vi hele tiden kan gøre siden bedre for dig.

Spørgsmål besvares dog ikke.
Kontakt os

Send

Tak for din feedback