Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Hvordan kan du bruge dit kropssprog til at opnå succes?

Op til 80 procent af dine professionelle resultater hænger sammen med, hvilke signaler du sender med dit kropssprog. Få gode råd til, hvordan du kan arbejde strategisk med det her.

Kropssprog

Kan det virkelig have så stor betydning, hvordan du lige sidder med hænderne, når du taler med en kunde? Et stort JA er svaret.

Og det har Jesper Bergstrøm, der selv er selvstændig og hver dag rådgiver andre i kropssprog og adfærd, en rigtig god forklaring på:

”Det er faktisk slet ikke så vigtigt, hvad du siger. For allerede efter 7 sekunder har den anden allerede dannet sig et indtryk af dig. Og efter 3 minutter har han besluttet, om han gerne vil lave forretninger med dig. Så når du som selvstændig går til salgsmøder, præsentationsmøder eller sidder i forhandlingssituationer, så er din succes meget afhængig af dine nonverbale signaler – altså dine ansigtsudtryk, hvordan du sidder med dine hænder, om du har en rank holdning eller falder lidt sammen. Det er alt sammen med til at afgøre, om du opnår de ting, du gerne vil i mødet med andre mennesker,” forklarer Jesper Bergstrøm.

Her fortæller han, hvor mange procent din succes egentlig er afhængig af dit kropssprog i videoen her:

Utroligt ikke? 60-80 procent af den måde, vi kommunikerer på i kundesammenhæng, handler altså om, hvordan vi sidder, og hvordan vi fremstår. Og hele 55 procent af, hvad der afgør om en kunde vil indgå i et salg eller ej, er altså afhængigt af dig – altså den måde en kunde oplever dig på.

”Den viden må være den største motivator for at begynde at arbejde med sit kropssprog,” siger Jesper Bergstrøm.

”Du skal tænke på, at det du sælger i din virksomhed er tillid. I sidste ende laver mennesker forretning med andre mennesker, som de godt kan lide. Derfor er det ikke nødvendigvis det bedste eller billigste produkt, der vinder - det er dem, der er gode til at brande sig. Hvorfor er McDonalds ellers blevet så store?” fortæller Jesper Bergstrøm.

Professorens forsøg: Kan man vurdere, hvordan folk er uden at kunne høre, hvad de siger?

Professor Alex Pentland fra MIT i USA har gennemført mange videnskabelige forsøg med at afdække kropssprogets effekt på vores kommunikation. I et af de mest kendte forsøg, sad professoren bag en skærm og vurderede, hvordan folk klarede sig til en jobsamtale alene baseret på observationer af kropssproget – han hørte altså ikke et eneste ord af det, der foregik. Her forudsagde han med næsten 90 procents nøjagtighed, hvad udfaldet blev af samtalerne. Så forudsigelige er vores kroppe. Og af samme årsag kalder professoren kropssprog for ’honest signals’.

Læs mere om Pentlands resultater her

Men hvordan griber jeg det så an?
Der er fire ting, du skal sørge for, du gør, i din nonverbale kommunikation, når du vil sælge eller ud med dine budskaber. Det kan også være redskaber, du bruger, når du taler motiverende til dine medarbejdere eller skal gennemføre en jobsamtale. I alle situationer gælder det, at din mimik skal være levende, så folk kan læse dig. Dit kropssprog skal være overbevisende. Din begejstring skal være tydelig og ægte. Og så skal der være et "flow" tilstede – du skal vise den, du kommunikerer med, at du styrer i en retning og har styr på det, du siger.

Hør Jesper Bergstrøm fortælle meget mere om de fire vigtige elementer i videoen her:

Nu er der nok nogle, der sidder og tænker, om alle kan lære de her ting. Hvad, hvis det ikke falder en naturligt at være udadvendt? Det kan du lære, siger Jesper Bergstrøm.

”Alle kan blive mere likeable, end de er. Det er noget, man kan træne, og det vil helt sikkert gøre dig til en dygtigere selvstændig, leder og sælger, end du er nu. Det kan lyde overfladisk, men tro mig det kan have en stor effekt. Man lavede engang et forsøg, hvor nogle tjenere gav kunderne et par karameller – og så var der nogle andre, der gav kunderne samme antal karameller plus en sætning med på vejen, hvor de fik at vide, at det havde været en fornøjelse at betjene dem. Og så steg procenten af drikkepenge betydeligt. Du kan også få folk til at føle sig specielle og få dit salg til at stige,” fortæller Jesper Bergstrøm.

Hvornår bliver du opfattet som 'likeable'?

Som selvstændig er det et stort plus, hvis folk umiddelbart godt kan lide dig, når I mødes. Inden for kropssprog og adfærd kalder man det din ’likeability’. Opnå det ved at sætte disse fire elementer i spil:  

  1. Venlighed. Hvordan lyder du på din telefonsvarer? Smiler du, og er du høflig og imødekommende? Holder du døren for den anden? Du kan komme utroligt langt, hvis du viser, at du forstår den andens behov – også de helt simple.
  2. Relevans. Find ud af, hvordan du bliver relevant for dine kunder. Du kender selv følelsen af, at have to personer til bords til en middag, og den ene er mere relevant at snakke med end den anden. Research på dine kunder og find ud af, hvorfor de har brug for netop dig.
  3. Empati. Hvis du ikke kan læse andre, kan du heller ikke hjælpe dem. Kig på andre menneskers krop og spørg dig selv: Hvad udstråler de? Ser de glade ud? Hvor lang tid siden er det, de har smilet? Reagér på det, du finder ud af. Det er vigtigt, at den, du kommunikerer med, kan mærke at du ser ham eller hende.
  4. Autencitet. Måske den allervigtigste. Det handler nemlig om, at du skal være ægte. Den menneskelige hjerne er alt for klog til, at du kan være falsk venlig. Det vil dine kunder reagerer negativt på. Husk, at dine kunder skal møde den samme person, hver gang I mødes. Hvis det ikke kommer indefra, ved folk ikke, hvor de har dig.

”Men du skal træne. Hver dag. Du skal tænke aktivt, at du ikke må gå ud og gøre det, du plejer. Tænk på, at Christiano Ronaldo træner tre gange om dagen, og derfor er han den bedste fodboldspiller i verden. Du kan også blive den bedste. Tag nogle kurser i kropssprog og læs nogle bøger. Og så skal du optage dig selv på video og gennemgå, hvordan du fremstår. Du vil blive overrasket over, hvor meget du kan forbedre. Det er altid en rigtig god ide at se sig selv, inden man går ud til kunderne igen,” forklarer Jesper Bergstrøm.

Hør Jesper Bergstrøm fortælle mere om, hvad du skal huske på, når du er ude hos dine kunder i videoen her:

  
Du skal have det rigtige mindset

Men det allervigtigste er, at du træner dine intentioner, fortæller Jesper Bergstrøm.

”Du skal gå fra at tænke: ”Hvordan får jeg solgt mit produkt og min virksomhed?” til i stedet at arbejde med: ”Hvordan kan jeg blive nysgerrig på det her menneske, min kunde, i stedet for kun at tænke på penge? Hvordan kan jeg skabe så meget værdi, som de slet ikke havde forestillet sig? Det vil automatisk gøre, at du fremstår mere troværdig, og det vil reflektere sig i dit kropssprog – og du vil automatisk gøre meget mere end kunden forventer, og så er du allerede kommet langt. 85 procent af en succes er psykologi. Så brug din tid fornuftigt. I stedet for at træne salgsteknikker, så træn dig selv i at være god til at tale med mennesker, connecte, god til at lytte, vise interesse og ægte nysgerrighed.”

Hør Jesper Bergstrøm fortælle, hvad du absolut ikke må gøre, når du vil kommunikere dig til succes her:

Men vil det ikke virke indstuderet, hvis jeg øver mit kropssprog?
Til at begynde med vil det måske føles lidt forceret, men hvis du øver dig nok, vil det pludselig blive en naturlig forlængelse af dig, forklarer Jesper Bergstrøm.

”Nogle gange skal man være villig til at gå ned i niveau for at mestre noget. Tiger Woods besluttede sig engang for at ændre sit golfsving, og der gik han fra at være nummer ét i verden til at performe meget dårligere, end han plejede i en periode. Men så kom han tilbage og blev endnu bedre, end han var før. Hvis du altid kører safe og i komfortzonen, så bliver du ikke bedre.”

Der er mange af os, der går rundt og tænker, at det slet ikke er muligt at ændre vores tanker og adfærd, oplever Jesper Bergstrøm. Den tanke skal du væk fra, hvis du vil have succes som selvstændig.

”Derfor er det første, du skal gøre at spørge dig selv: Hvordan går det med min forretning? Se, om du er der, hvor du gerne vil være – eller et helt andet sted. Og så skal du arbejde med dit kropssprog. Hvis du gør det jævnligt, så er det meget nemmere for dig at navigere – især hvis du er ude at kurs,” siger Jesper Bergstrøm.

 

Om Jesper Bergstrøm

  • Selvstændig ekspert i kropssprog, adfærd og mindset med speciale i salg og ledelse
  • Uddannet fysioterapeut, osteopat og kognitiv coach - og har sin videnskabelige tilgang til kropssprog fra uddannelse på ’The Body Language Institute’ i USA under Paul Eckman og Janine Driver, der bl.a. træner FBI og CIA i afhøringsteknikker
  • Bliver ofte brugt som ekspert i medierne – og træner ud over erhvervslivet også sportsfolk, politiet og specialstyrkerne i kropssprog
  • Vil du vide mere? Jesper Bergstrøm kan bookes til foredrag - og til april udkommer hans bog ’Lad kroppen tale’ Se mere på hans hjemmeside her.

 

Hør, hvordan Virksom kan hjælpe dig:

Kunne du bruge siden? Nej Ja

Fortæl os din mening
Vi har brug for dit input, så vi hele tiden kan gøre siden bedre for dig.

Spørgsmål besvares dog ikke.
Kontakt os

Send

Tak for din feedback