Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs vores cookiepolitik

Skab vækst i din virksomhed med nye ressourcer

Et nyt år er skudt i gang, og du bør overveje, om et af dine fokuspunkter skal være at tilføre din virksomhed nye medarbejdere. De kan nemlig bidrage til øget indtjening, hvis timingen er rigtig.

Vækst

Af journalist Kristine Wilkens

Hvis din virksomhed har succes, skal 2018 måske være året, hvor du trækker nye ressourcer til, fordi tilførsel af nye kompetencer kan være afgørende for, om din virksomhed fortsat vokser. Som ejerleder kan man nemlig ende med at blive flaskehals og dermed en stopklods for vækst.

Det siger Martin Senderovitz, som er lektor på Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse på Syddansk Universitet.

- Som ejerleder er du virksomheden. Du har startet den, du ved alt om virksomheden, og måske er du alene om at lave alt. Men hvis du har succes, og din virksomhed vokser, vil du på et tidspunkt i udviklingen miste overblikket, fordi du ikke kan udføre alle opgaver – enten fordi der kun er et begrænset antal timer i døgnet at arbejde i, eller fordi du ikke har alle de kompetencer, der skal til, påpeger han.

- I de tilfælde forhindrer du din virksomhed i at skabe vækst, hvis ikke du ansætter nye folk.

For nogle ejerledere kan det så være rigtig svært at ansætte en medarbejder, der er dygtigere end en selv på et område, men det er præcis det, du skal.

Martin Senderovitz, lektor v. Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse på SDU

Martin Senderovitz fra SDU guider dig her på vej, så du sikrer dig ’de rigtige’ nyansættelser.

1. Forstå, hvornår det er tid til at øge arbejdskraften

- Du ved, at det er tid til at tilføre din virksomhed nye ressourcer, når du kan mærke, at du ikke kan nå at løse alle de opgaver, der kommer ind. Eller når du kan mærke, at dine egne kompetencer ikke længere dækker virksomhedens behov.

I tvivl om, hvorvidt det er tid til at udvide? Få en sparring med en af Virksoms rådgivere
  

2. Vælg mellem faste og variable omkostninger
- Du kan forøge din arbejdskraft på flere måder. Du kan lave en traditionel ansættelse, hvor du ved, du råder over en fast ressource ca. 40 timer om ugen. En fordel her er, at du bygger en organisation, der fungerer, når du ikke selv er der. Men du kan også skaffe den ønskede arbejdskraft ved at have samarbejdspartnere, som du trækker på, når der er behov for det. Fordelen er, at du ikke skal betale for de ekstra ressourcer, når der ikke er travlt, og den fleksibilitet er rigtig meget værd, særligt i en mindre virksomhed. Det handler om faste omkostninger over for variable omkostninger.

Skal du ansætte? Hent ansættelseskontrakt i Værktøjskassen

 

3. Afklar, hvad der motiverer dig
- Når du skal vælge, om du vil fastansætte eller hyre arbejdskraft på konsulent- eller freelancebasis, er det vigtigt, at du spørger dig selv, hvad dit egentlige mål med virksomheden er. Og her handler det ikke kun om økonomi, men også om værdier; what makes your boat float? Vil du opbygge en virksomhed med en stor organisation, eller ønsker du at fortsætte med være din egen? Det spørgsmål skal man ikke underkende, for man er jo sin virksomhed.

Vil du hyre en konsulent? Hent konsulentaftale her
 

4. Find de kompetencer, du ikke selv har
- Hvis du beslutter dig for at ansætte folk, er det vigtigt, at du ansætter folk, der komplementere dine egne kompetencer. Der er lavet undersøgelser, som viser, at små virksomheder kan øge deres vækst ved at ansætte akademikere. Hvis ejerlederen f.eks. er en maskinsnedker, kan en økonom eller ingeniør tilføre virksomheden nogle tanker og ideer, som den ellers ikke ville have. Det kan imidlertid være en udfordring at ansætte en person, som står for noget helt andet end det, man selv står for. Det er netop ejerlederens kompetencer, som har skabt en succesfuld virksomhed, og derfor er der – ganske naturligt – en fare for, at du ansætter en, der ligner dig selv. Men ofte er det en helt anden type, som du har brug for.

Få rådgivning om ledelse hos Virksom

  
5. Brug tid på at beskrive jobbet

- Du skal være meget bevidst om at få beskrevet det job, som du mener, der er behov for. Det lyder banalt, men er utrolig vigtigt – og i sig selv en disciplinerende øvelse. Hvilke kompetencer er det, du kan se, at der er behov for, og som du ikke selv besidder? Det skal du være i stand til at svare på, så du finder den rigtige. For nogle ejerledere kan det så være rigtig svært at ansætte en medarbejder, der er dygtigere end en selv på et område, men det er præcis det, du skal.
  

6. Ansæt selv eller få hjælp af et bureau
- Hvis du vælger selv at finde ’den rigtige’, handler det om at tappe ind i de forskellige netværk, der findes, og som er branchespecifikke. Her er LinkedIn afgørende. Du kan også få hjælp af et bureau. Det er en ekstra omkostning, men fordelen er, at du når bredere ud, end dit eget netværk tillader, og får markedet grundigt skannet.

Få inspiration til, hvordan du bruger LinkedIn i Virksoms guide

Få styr på juraen

Paragraf

Hjælp til dig

Opdateret: 16.05.2018

Kunne du bruge siden? Nej Ja

Fortæl os din mening
Vi har brug for dit input, så vi hele tiden kan gøre siden bedre for dig.

Spørgsmål besvares dog ikke.
Kontakt os

Send

Tak for din feedback