Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Succesfuld dansk børnetøjsapp vil have folk til at være lokale

Med app'en Reshopper handler du børneting med ligesindede i lokalområdet. I dag er den bæredygtige start-up i gang med at indtage udlandet, men det krævede flere års hårdt benarbejde herhjemme at nå dertil.

Reshopper

De fire stiftere af Reshopper: Nicolai Danmark Johannesen, Jonas Funk Johannessen, Anders Munk og Anders Dahl Pape. Foto: Reshopper.

Visionen var enkel: Man skal med et klik på mobilen kunne handle børneting med andre børnefamilier i lokalområdet.

Jonas Funk Johannessen fik idéen tilbage i 2011, og herefter fik han hurtigt overbevist sine to venner fra studiet på Nordjyllands Erhvervsakademi, Nicolai Danmark Johannesen og Anders Dahl Pape, og Anders Munk som var Nicolais ven tilbage fra børnehaven.

Det, der adskilte platformen fra andre lignende køb og salg platforme, var i første omgang, at der var et specifikt fokus på køb og salg af børnetøj og -ting. Og så var strategien: mobile first. Det skulle altså være muligt at handle direkte på mobilen for herefter at afhente købene i lokalmiljøet.

- Jonas ville gerne kunne udnytte nabolaget til at handle brugte ting, så man ikke skulle sende ting frem og tilbage i hele landet. Det havde han haft nok af besvær med på DBA og andre tjenester, som heller ikke havde en app endnu, siger Nicolai Danmark Johannesen, COO og medstifter i Reshopper.

Appen blev udgangspunktet for Reshopper, hvor de tre andre medstiftere er programmører og tog sig af udviklingen, mens Nicolai Danmark Johannesen i de første år tog sig af de øvrige ting, som PR, partnerskaber og salg.

Lyt til den gode mavefornemmelse

Men det var langt fra alle, der syntes, det lød som en god idé. Nicolai og de andre stiftere blev mødt med stor skepsis fra folk, der syntes, idéen var nærmest ”dumdristig.” Men det fik dem ikke til at stoppe, for de havde en god mavefornemmelse.

- Vi havde en god mavefornemmelse, fordi tre af os selv havde behovet for appen som nybagte fædre. Og vi kunne se, at der var en kobling mellem at være online og offline, altså rod på børneværelset er en god reminder til at få mobilen op af lommen og oprette varer på appen, siger han.

Men det var ikke kun behovet på børneværelset, der fik de fire stiftere til at arbejde videre med projektet, som i den første lange periode fungerede som et hobby-projekt ved siden af andet arbejde. De havde ramt en trend.

- Den gode mavefornemmelse hang også sammen med, at vi følte, vi havde ramt en opadgående trend inden for bæredygtighed og hele genbrugstanken. Det ser vi jo stadigvæk i dag. Og så kunne jeg personligt godt lide tanken om at lave noget, der havde en større mening, noget som gjorde en forskel for andre end mig selv, siger Nicolai Danmark Johannesen.

Helt fra valget af navnet var det planen, at vi skulle arbejde internationalt – det var det, vi gik efter. Sverige var det første land vi gik til og så Holland, begge i 2016, fordi vi vidste, de mindede meget om os og også fokuserede meget på genbrug og bæredygtighed. Og det er gået godt.

- Nicolai Danmark Johannesen, COO og medstifter i Reshopper

Fra lokal køb og salg platform til socialt netværk
Tanken om at sætte gang i lokalområderne var med helt fra starten. Det skulle være let at bruge appen til at købe og sælge ting, så man som travl børnefamilie ikke skulle bruge tid på at sende tingene frem og tilbage, men bare kunne gå over til nogen i nabolaget.

- Vi ville tvinge folk til at være lokale, så vi indbyggede faktisk en feature, som gjorde, at man kun kunne se opslag inden for tyve kilometers radius. Så hvis man boede i Aarhus, kunne man ikke bare lige skøjte til København og se, om der var noget der – man var tvunget til, at det skulle være lokalt, siger Nicolai Danmark Johannesen, og tilføjer, at brugerne meget hurtigt tog det lokale aspekt til sig.

Nicolai Danmark Johannesen kom fra en anden start-up, som var et socialt netværk for singleforældre. Her havde de skabt en form for community, hvor folk kunne lide at tale med hinanden, og det var den tanke, de gerne ville overføre til køb og salg platformen.

- Vi kunne godt lide tanken om at bygge det her ekstra lag på, hvor folk også begyndte at være sociale. Og derfor er det også super dejligt at se, at vi får nogle historier ind fra brugere, der skriver, at deres børn har fået nye legekammerater, og mødrene har fået nye veninder, som de mødes og drikker kaffe med. Alt sammen gennem appen, siger han.

I dag kan man godt betale sig fra at få udvidet radius i appen, fordi der var en efterspørgsel efter at kunne planlægge køb, hvis man alligevel skal et smut fra en landsdel til en anden for at besøge familie eller venner. Men det lokale element er stadig en vigtig del af Reshopper.

Opstart: Hvem kom først hønen eller appen?
En af de største opstartsudfordringer var at få brugere til platformen. Reshopper havde ikke noget markedsføringsbudget, så de første år vækstede de organisk – og her nåede de op på 100.000 brugere, inden de begyndte at lede efter investorer. De startede med at bruge egne netværk og arbejdede på at få nogle personlige anbefalinger.

- Vi kunne jo se, at når vi ramte en mor i en mødregruppe, så gik hun tilbage og fortalte det til de andre seks i mødregruppen, og så var der lige pludselig seks mere på. Det var jo et rigtig interessant vækstscenarie for os, og godt at se, at der var nogle mødre derude, der var tilfredse med os, siger Nicolai Danmark Johannesen.

Den gode brugeroplevelse var det vigtigste for Reshopper i starten, og uden markedsføringsbudget fokuserede de i stedet for på at få deres historie ud i nichemedier for deres målgruppe. Og så fik de nogle samarbejder med eksempelvis Børn i Byen og Vores Børn, som fungerede som en form for blåstempling af appen.

- Som helt nyt brand er det vigtigt at prøve at fjerne nogle barrierer og folks utryghed ved nye ting ved at få nogle anbefalinger fra nogen, de kender, siger han.
   

3 tips til at komme ind på et nyt marked:

- Man kan gøre det på forskellige måder. Det afhænger af, hvilket produkt eller service du har. Men typisk er nedenstående punkter nogle af de ting, vi ser på, når vi skal ind på et nyt marked, siger Nicolai Danmark Johannesen.

  1. Fokuser på glade kunder/brugere. At få de første brugere er virkelig noget af det sværeste, og at få loyale og glade brugere er endnu sværere. Vær nærværende, hæng ud med dine brugere på uformel vis, lyt til dem, del postkort ud til events, og sig altid tak, når du bliver omtalt på sociale medier og blogs. På den måde har vi fået mange loyale og vigtige ambassadører, og det har været nøglen til viral vækst med et marketingbudget på nærmest nul i de første år i Danmark. Tænk ligesom stifteren af AirBnb: “It’s better to have 100 people LOVE you than to have 1.000.000 people LIKE you”.   
  2. Research! Find ud af, om det pågældende marked giver strategisk mening at fokusere på i forhold til kultur, trends, brugsmønstre og konkurrenter. Her har vi bl.a. haft god erfaring med at hyre nogle native marketing interns, som kender sproget og markedet. På den måde kan vi få en billig og hurtig fornemmelse af mulighederne i markedet.   
  3. Partnerskaber og samarbejde. Reshoppers styrke er, at vi fokuserer på en specifik målgruppe; nemlig forældrene i børnefamilierne. Derfor giver det rigtig god mening for os at indlede samarbejder med nichemedier og mediehuse, som har direkte adgang til vores målgruppe. Jo større match, jo bedre relevans og dermed konvertering.
 
Den internationale mission

Hos Reshopper har planen helt fra starten været at tage virksomheden internationalt. Så da de havde opbygget en god dansk case med et godt produkt, 100.000 brugere og havde fået deres første investor, begyndte de at kigge ud over Danmarks grænser.

- Helt fra valget af navnet var det planen, at vi skulle arbejde internationalt – det var det, vi gik efter. Sverige var det første land vi gik til og så Holland, begge i 2016, fordi vi vidste, de mindede meget om os og også fokuserede meget på genbrug og bæredygtighed. Og det er gået godt. Svenskerne er lidt sværere at danse med, men hollænderne har bare taget det til sig på samme måde, som vi oplevede det herhjemme, siger Nicolai Danmark Johannesen.

Opstarten i Sverige og Holland er gået godt, og nu er de også på vej ind på det engelske marked. Men der er også nogle kulturelle forskelle, man skal være opmærksom på.

- Vi har set, at især sådan noget som private beskeder er afsindig vigtig i forhold til tillid og en følelse af sikkerhed. Og det har vi hidtil ikke haft behovet for i Danmark, for der er en lidt anden kultur, hvor man måske har lidt mere tiltro til sine medmennesker. Men det er ikke tilfældet på samme måde i udlandet. Vi har især oplevet, at de har et stort behov for det i Holland og England, siger han.

Hvad fremtiden angår er planen at beholde teamet i Danmark, fordi en digital arbejdsplads ikke kræver så meget tilstedeværelse i de forskellige lande, og på den måde kan de bedre dele erfaringer på tværs af landene. Og hvad deres næste udenlandske marked angår, har de først og fremmest fokus på de mest nærliggende lande.

- I første omgang er det Europa, og så må vi tage et skridt ad gangen. Og så er det jo fedt, at vi i dag kan kalde os Danmarks største platform for børnefamilier, at vi vækster i Holland og Sverige, og at vi er i fuld gang med at komme ind på det engelske marked, siger han.

Nicolai Danmark Johannesens 3 gode råd til andre iværksættere

  1. Man er stærkest med et team. Altså hvis du vil lave en start-up, så sørg for at finde et team med de rigtige co-founders fra start. Det er vigtigt, at de ikke har de samme kompetencer som dig, så du styrker din virksomhed på flere forskellige fagområder.
      
  2. Netværk, netværk, netværk. De rigtige relationer kan virkelig gøre en forskel og være med til at åbne døre. Og så er det bare vigtigt at møde nye mennesker og få input og motivation. Fx ledte jeg efter en mentor, der havde international erfaring. Og her tog jeg fat i Aja Guldhammer Henderson fra Airbnb, som var landechef for Holland og de Nordiske lande. Det var for at spare med hende, men et år efter så ansatte vi hende faktisk som administrerende direktør. Det var ikke planlagt, men det sker, fordi man lige pludselig kan se en større mening i det her. Og sådan noget opstår bare ikke, hvis man ikke er offensiv og ude at skabe nogle relationer. 
       
  3. Skab et godt produkt eller en god service. Hav fokus på den gode brugeroplevelse. Det er nøglen til et viralt produkt, fordi de her personlige anbefalinger er så vigtige.

Fakta om Reshopper:

  • Reshopper er en app til børnefamilier, hvor de kan handle børneting med andre i lokalområdet
  • +400.000 downloads
  • Over 1.000.000 ting skiftede ejer i 2016 via Reshopper
  • Med på Apple's top ti liste over bedste apps i Skandinavien i 2016
  • Udvidet til Holland og Sverige i sommeren 2016 og i gang med at udvide til det engelske marked

Kilde: www.reshopper.com

Er I flere ejere?

Hjælp til dig

Juridisk rådgivning
Kunne du bruge siden? Nej Ja

Fortæl os din mening
Vi har brug for dit input, så vi hele tiden kan gøre siden bedre for dig.

Spørgsmål besvares dog ikke.
Kontakt os

Send

Tak for din feedback