Billede til venstre: 50.000. Så mange såkaldte e-Residents har fået et e-Residency: En art digital statsborgerskab til udlændinge, der gør det muligt at få adgang til landets offentlige services, hvor alt foregår digitalt. Man betaler stadig indkomstskat i sit hjemland. Ifølge Estlands kommunikationschef har det medvirket til, at antallet af virksomheder i landet er vokset med 20 procent.
Billede til højre: Smart ID-kort. Alle estere har et højt krypteret ID-kort.
Danske Søren Hejnfelt er partner og direktør for forretningsudvikling i it-virksomheden Finestmedia i Estland og arbejder til daglig med løsninger til Estlands digitale infrastruktur. Han roser den estiske regering for at forstå behovet for en fremtidssikret digital løsning:
”Regeringen har været dygtig til virkelig at forstå problemstillingen og dernæst relatere problemet til deres egen organisation – et lille land med en lille befolkning – og så skabe en løsning for få penge, der er rigtig god for Estland,” siger Søren Hejnfelt.
Hans virksomhed Finestmedia er en del af den underskov af startups, der siden 1999 har vokset sig til en slags estisk Silicon Valley og givet afsæt til en række globale it-brands, blandt andet Skype.
”Jeg mener helt klart, at der er en ledelsesmæssig lærdom i det estiske eksempel. Det er et stjerneeksempel på, hvad der kan laves online, og hvor effektivt statsvirksomhed med borgerne kan drives, når det tekniske bagland er simpelt opbygget, og staten konstant dirigerer den centrale tekniske vision,” siger Søren Hejnfelt.
LEDERE KAN LÆRE AF ESTLAND
Ifølge Søren Hejnfelt kan ledere i det private erhvervsliv også lære meget af den estiske tilgang. I første omgang handler det om at gennemanalysere de problemer og udfordringer, som ens virksomhed står over for, dernæst designe en forretningsproces effektivt og så have modet til at drive den igennem sin organisation:
”Så kan man opnå store synergieffekter i takt med, at flere og flere afdelinger gør nytte af processen, og virksomheden begynder at spille sammen mere effektivt,” siger han.
Departementschefen Siim Sikkut tøver ikke, når han skal sætte ord på ledelsesformen, der er grundlaget for Estlands digitale succes:
”Det er den klassiske ABC for forandringsledelse, der er kernen i det. Man skal grundlæggende have mennesker til at gøre ting på en anden måde ved hjælp af digitale redskaber. Tech er den lette del af det. Tech er det samme overalt. Men det er, hvordan vi bruger det til at forandre styringsprocesserne, der er tricket,” siger Siim Sikkut.
Selvom Estland i dag ligger helt i front på digitalisering af offentlige services, ser Siim Sikkut stadig et næsten ubegrænset udviklingspotentiale. Ikke mindst med de muligheder, der ligger i kunstig intelligens og endnu større integration af borgere og virksomheders data