Det fleksible hierarki
Jeres forskning viser, at familievirksomheder ofte er mere fleksible end ikke-familieejede. Hvad er forklaringen på det?
- Jamen, det handler jo netop om det smidige samarbejde. Når lederne kender hinanden godt og vil det samme, så kan de tage nogle hurtige beslutninger og vende skuden over night. I en ikke-familieejet virksomhed er de nødt til at gå tilbage og spørge bestyrelsen. Det er en meget længere proces at blive enige om tingene.
Det lyder som om, der er mindre hierarki?
- Ja, organisationsformen er meget flad, især i små og mellemstore virksomheder. Det sker næsten automatisk, for når der er en grundlæggende respekt for det, som familien har gjort, så behøver man ikke så meget autoritet og hierarki, siger Bennedsen.
Man snakker også om autentisk ledelse i ikke-familieejede virksomheder. At vi skal over mod en ledelsesform, der er mere autentisk og oprigtig?
- Ja, men den store hurdle er, at i en ikke-familieejet virksomhed vælger man en leder ud fra, hvilke værdier og holdninger man synes passer ind i virksomheden, og udfordringen er så at finde en, der er autentisk i forhold til det billede, man gerne vil have. I en familievirksomhed er værdierne, normerne og autenticiteten givet. Det er ikke noget, du vælger, og det kan være enten godt eller skidt, men det er autentisk, siger Bennedsen og griner, fuldt bevidst om, at rigtig mange familievirksomheder lever med en patriark, som ikke nødvendigvis er særlig rar at arbejde sammen med.
- Der er masser af tyranner derude. Men de er stadig autentiske. Du er ikke i tvivl om, hvad de står for.
Verdens ældste virksomhed
Morten Bennedsen har baseret en meget stor del af sin forskning på cases. Konstant er han på jagt efter eksempler på værdibaseret ledelse, og en af de organisationer, han samarbejder tættest med, er The Henokiens, som tæller 40 af verdens ældste familievirksomheder.
For at være medlem af foreningen skal virksomheden være mindst 200 år gammel, familien skal have aktiemajoriteten, og den skal være aktivt involveret i ledelsen. Endelig skal firmaet have en sund økonomi.
Den danske professor er fuldstændig klar over, at firmaerne i The Henokiens, alene i kraft af deres alder, er ekstreme undtagelser, men forskningsmæssigt er de alligevel interessante, fordi det netop er værdierne, der har gjort, at de har kunnet overleve verdenskrige, atombomber, naturkatastrofer, finanskriser og nu en globalisering, hvor alting går stærkere og stærkere, og hvor andre firmaer skifter ejere med få års mellerum.
- Sidste år besøgte jeg verdens ældste familieejede virksomhed, som er et lille japansk spahotel, Hõshi Ryokan. Det hotel har ligget dér i 1.300 år, og det er 46. generation, der driver det. Jeg siger dig, du kommer ind på hotellet, og der er bare en følelse af noget fuldstændig unikt. Du kan simpelthen mærke, at det er den samme familie, der har haft det i al den tid. Og hele den magi ville jo forsvinde, hvis stedet pludselig blev solgt til Disney. Også selv om Disney valgte at køre det videre i præcis samme ånd. Det ville aldrig blive det samme, siger Bennedsen.
Det vil sige, at værdierne ligger i familiens historie?
- Og det er jo det, som er så fascinerende ved familievirksomheder, at værdierne bliver nedarvet. Du skal ikke en gang tænke over, hvordan du får indført de her værdier. Du skal bare tænke over, hvordan du bruger dem.
Den lange horisont
Men kan ikke-familieejede virksomheder så overhovedet lære noget af familiejede virksomheder, eller skal de bare slå sig til tåls med, at de familieejede har en medfødt fordel?
- Nej, jeg tror, de kan lære utrolig meget. De kan lære, hvad værdibaseret ledelse er, og ikke mindst, at værdibaseret ledelse er et fantastisk instrument for profitable forretninger. Og så kan de lære, at det betaler sig at have et længere perspektiv. I denne her verden, hvor det hele går op i at maksimere næste dags aktiepriser, som vi senest har set det under finanskrisen, kan de lære rigtig meget af familievirksomheder, som har en længere horisont. De fleste familie-ejere vil jo gerne give virksomheden videre til børn og børnebørn, og derfor tænker de længere.
Hvad gør så ikke-familieejede virksomheder, som gerne vil have nogle af de samme værdier?
-Det er en udfordring, men det kan godt lade sig gøre. Over de senere år har vi set nye virksomhedsstrukturer, som er meget inspireret af familie-modellen. For eksempel hele private equity-sektoren. Her får man en lille gruppe mennesker ind med meget store interesser i virksomheden. Dermed har de et kæmpe incitament til at være aktive i virksomheden, de er parat til at sætte rigtig mange ressourcer af, er som regel meget fokuserede, og så kan de tage hurtige beslutninger. Akkurat lige som i en familievirksomhed.
Kan du nævne nogle andre, ikke-familieejede virksomheder, som har nogle af de værdier, du efterlyser?
- Ja, Novo for eksempel kører på noget af det samme. De arbejder med hele historiefortællingen. Arbejder meget med deres identitet omkring virksomheden, både udadtil og indadtil. Når virksomheden for eksempel giver store summer til Københavns Universitet, så er det også for at påvirke de studerende, så de får indtrykket, at det er attraktivt at arbejde hos Novo. Og hvis du spørger medarbejderne, så er de stolte over deres virksomhed, siger han.
Toyotas redning
Morten Bennedsen har i sin forskning set virksomheder klappe sammen efter flere hundrede år, fordi de glemte deres kerneværdier, og han har set andre blive reddet på målstregen, fordi de fik hentet de rette værdier frem af gemmerne. Som Toyota-koncernen, der for et par år siden kom i alvorlige vanskeligheder, da det viste sig, at halvanden million biler var fejlbehæftede, og – endnu værre – at ledelsen havde destrueret sikkerhedsrapporter og manipuleret med oplysninger, for at holde fejlen hemmelig.
- Det var vel nok Toyotas værste krise nogensinde. Ikke mindst fordi Toyota indtil da altid havde stået for netop sikkerhed og funktionsdygtighed. Og fordi Toyoda-familien, som oprindelig stod bag virksomheden, har været været kendt for ordentlighed og redelighed.
- Men nu var virksomheden angrebet på sin egen troværdighed, på sine kerneværdier. Og hvad gør man så i sådan en situation.? Ja, hvis du er en ikke-familieejet virksomhed, så er du nødt til at fyre hele topledelsen og få gennemført alle mulige eksterne undersøgelser for at overbevise markedet om, at du har fået fat om ondets rod, siger Bennedsen.
- Toyota gjorde det smarteste, jeg nogensinde har set. De fandt Akio Toyoda, som arbejdede i firmaet, men som ikke sad i topledelsen, og gjorde ham til CEO. Til trods for, at familien i dag ikke ejer mere end fem procent af aktierne. Så holdt man et pressemøde, hvor Akio Toyoda stillede sig op og undskyldte med et meget berømt buk. Det var ekstremt symbolsk og meget effektivt. For i stedet for at lave alle mulige damage control ting, så trak man familien ind med alle dens værdier. På den måde committede man sig ikke bare udadtil, men også indadtil, hvor arbejderne var dybt rystede over det, som var sket. Og aktierne steg to procent med det samme.
Det er et eksempel på en virksomhed, som finder de gamle værdier frem igen, fordi den har familien i baghånden. Men en ikke-familieejet virksomhed, kan den adoptere værdier som for eksempel loyalitet og arbejdsmoral, troværdighed og redelighed?
- Ja, det er en af pointerne i vores forskning. Du kan faktisk gøre alle de her ting. Det, som er så fantastisk ved familievirksomheder, er selvfølgelig, at de får det hele foræret mere eller mindre gratis, fordi værdierne overleveres fra generation til generation. Og i en ikke-familieejet virksomhed skal du ud og hente det, hver gang du skifter leder. Men det kan godt lade sig gøre, også selv om det måske ikke har præcis samme effekt.
Artiklen er udgivet i Ledelse i Dag, juni 2011
Noter:
1) Wendel International Centre for Family Enterprise