Den effektive elevatortale er:
Kort – Den kan afvikles på mellem 30 og 60 sekunder. Den har nemlig fået sit navn, fordi den skal kunne leveres på den tid, det tager at køre nogle etager op eller ned i en elevator. 30-60 sekunder lyder måske ikke af meget, men det er rigelig tid til at skabe oprigtig interesse hos din samtalepartner – eller det modsatte.
Præcis – Gå lige til sagen og undgå forklaringer, der kan forstyrre kommunikationen.
Autentisk – Talen skal udtrykke dine værdier og positionere dig bedst muligt i forhold til din profil.
Relevant – De mennesker, du møder, er forskellige. De kommer fra forskellige brancher, niveauer mv., og derfor lægger de vægt på forskellige ting. Det bør du tage højde for i din elevatortale, uden at du derved ændrer på de grundlæggende fakta. Det, du kan gøre, er at tilpasse vægtningen, detaljeringsgraden og rækkefølgen af informationer.
Situationsbestemt – Der er også forskel på, om du leverer din elevatortale til en privat fest eller til en potentiel kunde, som du møder til en konference. Vælg en situationsbestemt vinkel, der passer til omgivelserne, så rammer du den, du taler med, bedst muligt.
Opmærksomhedsskabende – Den veldrejede elevatortale giver din samtalepartner lyst til at vide mere om dig og det, du kan. Det handler om at skille sig ud fra mængden på den gode måde.
Dialogopbyggende – Den gode elevatortale lægger op til dialog. Tænk over hvilke spørgsmål, du kan stille din samtalepartner, for at holde samtalen i gang.