Lav en god elevatortale

En elevatortale er en kort præsentation af dig selv, dine kompetencer og din virksomhed eller idé. Få inspiration og gode råd til din elevatortale med vores guide, hør Netværksspecialist Susie Lynges råd og se to bud på, hvordan det kan gøres. Du kan også bruge guiden til eksempelvis at forberede en salgspitch.

Præsentation - Virksom

Når vi møder mennesker første gang, danner vi os hurtigt et indtryk af, hvem de er, og hvad vi synes om dem. Det er grunden til, at det giver mening at øve sig i at præsentere sig selv kort og præcist, hvis man har ambitioner om at profilere sig selv og sin virksomhed på en overbevisende måde.

Særligt som selvstændig er det helt afgørende, at du mestrer kunsten at kunne pitche en idé eller give en god elevatortale, så du hurtigt og med overbevisning kan fortælle om dig og din virksomhed. Det kan være svært at kaste sig ud i, så her får du nogle tips og retningslinjer, du kan bruge som udgangspunkt, når du skal i gang.

Lynguide til den gode elevatortale

Hvad er en elevatortale?

En elevatortale er en ultrakort fortælling om dig selv/din virksomhed, hvor du i dit første møde med et andet et menneske giver præcise svar på spørgsmålene: 

  • Hvem du er
  • Hvad du laver (og hvad din virksomhed går ud på)
  • Hvad du kan
  • Hvad du vil

Du har typisk brug for en effektiv elevatortale/pitch, når du skal ud til kunder, når du skal sælge, er i dialog med dit netværk, eller til kurser, møder, receptioner, selskaber mv. – steder, hvor hverken tid eller situation er til en lang forklaring, men som er gode mulighed for at skabe nye kontakter.

Hvad karakteriserer den gode elevatortale?

Den effektive elevatortale er:

Kort – Den kan afvikles på mellem 30 og 60 sekunder. Den har nemlig fået sit navn, fordi den skal kunne leveres på den tid, det tager at køre nogle etager op eller ned i en elevator. 30-60 sekunder lyder måske ikke af meget, men det er rigelig tid til at skabe oprigtig interesse hos din samtalepartner – eller det modsatte.

Præcis – Gå lige til sagen og undgå forklaringer, der kan forstyrre kommunikationen.

Autentisk – Talen skal udtrykke dine værdier og positionere dig bedst muligt i forhold til din profil.

Relevant – De mennesker, du møder, er forskellige. De kommer fra forskellige brancher, niveauer mv., og derfor lægger de vægt på forskellige ting. Det bør du tage højde for i din elevatortale, uden at du derved ændrer på de grundlæggende fakta. Det, du kan gøre, er at tilpasse vægtningen, detaljeringsgraden og rækkefølgen af informationer. 

Situationsbestemt – Der er også forskel på, om du leverer din elevatortale til en privat fest eller til en potentiel kunde, som du møder til en konference. Vælg en situationsbestemt vinkel, der passer til omgivelserne, så rammer du den, du taler med, bedst muligt.

Opmærksomhedsskabende – Den veldrejede elevatortale giver din samtalepartner lyst til at vide mere om dig og det, du kan. Det handler om at skille sig ud fra mængden på den gode måde.

Dialogopbyggende – Den gode elevatortale lægger op til dialog. Tænk over hvilke spørgsmål, du kan stille din samtalepartner, for at holde samtalen i gang.

Hvad indeholder en elevatortale?

Den effektfulde elevatortale skal give gode svar på:

Hvem du er – Præsentation af dig og din virksomhed.
Eksempel: Hej, jeg hedder / mit navn er Hanne Hansen, jeg er selvstændig og rådgiver virksomheder om forandringsledelse.

Hvad du laver – Hvilke arbejdsopgaver du konkret løser. Det skal være let at forstå.
Eksempel: Jeg har for nylig været med til at styre en forandringsproces hos en kunde, der skulle omorganisere og flytte nogle arbejdspladser.

Hvad du brænder for
Eksempel: Det, jeg virkelig brænder for, er, at bruge min faglighed til at få skabt nogle gode processer og give mine kunder en ydelse, der overstiger deres forventninger.

Hvilke resultater, du har skabt – Du skal ikke prale, men det er vigtigt, at din samtalepartner forstår, hvordan du kan skabe værdi for eller sammen med ham eller hende.
Eksempel: I år har jeg faktisk fået en række nye kunder, og jeg har været med til at skabe nogle forløb, der har gjort forandringer til noget positivt for både ledere og medarbejdere hos mine kunder (kom gerne med et konkret eksempel).

Hvad du gerne vil i fremtiden?
Eksempel: Jeg har også arbejdet med ledelsesudvikling, som jeg gerne vil dyrke noget mere i min egen virksomhed også.

Gør elevatortalen nærværende

Når du skal gøre din pitch levende og nærværende, skal du:

  • Bruge dit normale talesprog

  • Fortælle, hvad der interesserer dig fagligt og personligt

  • Ikke gå i detaljer

  • Have øjenkontakt og smile – Smilende personer opfattes som selvsikre og som nogen, man gerne vil stifte yderligere kontakt med

  • Stille spørgsmål – Dialogen giver dig mulighed for at give et mere grundigt indtryk af, hvem du er

  • Gør din pitch åben og let at forstå

Sådan øver du dig

Det er ikke kun det, vi siger, der sender signaler til andre. Måden vi står, går, taler og bevæger os på; vores ansigt, mimik, stemme og kropssprog, påklædning osv. sender alle tydelige signaler til omgivelserne og fortæller en historie om os.

Du kan gøre følgende for at øve dig på din elevatortale:

  • Start med at skrive din elevatortale ned: Find de ord og sætninger, der ligger rigtigt i munden. Læs det højt, du har skrevet, og mærk efter, om det føles mundret og flydende.

  • Lær talen udenad.

  • Øv dig foran et venligtsindet publikum. Det kan være en god ven, en tidligere kollega eller en fra dit faglige netværk. Det vigtigste er, at det er en person, som du trygt føler kan give dig ærlig og konstruktiv feedback.

  • Opsøg muligheden for at levere din pitch i den virkelige verden.

Netværksekspert Susie Lynge guider dig til den gode elevatortale

Se to bud på den gode elevatortale

Disse to elevatortaler har fokus på jobsøgning, men kan også give inspiration til andre situationer, hvor du kort og klart skal levere et budskab - for eksempel i en salgssituation.