Gør dine medarbejdere til ambassadører

Employee Advocacy er en af de helt store trends – og ikke uden grund. Få digital strateg Astrid Haugs bedste råd til, hvordan du kommer med på vognen, og få svaret på, hvorfor det er så effektfuldt, når medarbejdere advokerer for virksomheden på sociale medier.

Tekst: Michael Monty   Foto: Shutterstuck

”Jeg elsker mine flasker #BILKA”.
Til den tekst fulgte også en selfie på Instagram af en teenagedreng, der står i flaskerummet i et Bilka-varehus omgivet af flasker på snorlige rækker. Med opslaget gjorde medarbejderen i Bilka lige præcis det, som stadig flere danske virksomheder i disse år opfordrer sine ansatte til: at være ambassadør for virksomheden på sociale medier – på engelsk Employee Advocacy.

Og hvorfor er Employee Advocacy (EA) en trend, der er interessant for danske ledere? Det har Astrid Haug, der er digital strateg og ekspert i brugen af
sociale medier, et bud på. Gennem flere år har hun blandt andet tæt fulgt EA og begrebets indtog i flere og flere virksomheders marketingstrategi.

”Enkeltpersoners opslag har en langt større rækkevidde, troværdighed og gennemslagskraft på sociale medier end opslag fra virksomheder, brands og organisationer. Og folk vil hellere følge en person end en virksomhed på sociale medier. Tal fra LinkedIn viser, at folk klikker dobbelt så meget på et link i et opslag fra en person som fra en virksomhed,” siger Astrid Haug.

Så når Esther fra økonomiafdelingen deler opdateringer om din virksomhed med sit netværk, har din virksomhed – helt uden at bruge marketingkroner – fået opmærksomhed hos potentielle kunder igennem kanaler, de finder troværdige.

Når stadig flere virksomheder ser potentialet i EA og går i gang med at træne medarbejderne eller indkøber en Employee Advocacy-platform – et digitalt værktøj, hvor du f.eks. kan måle, hvor mange mennesker der bliver nået, og hvor mange kommentarer og likes dine medarbejderes opslag om din virksomhed på de sociale medier giver – skyldes det ifølge Astrid Haug ganske enkelt, at EA virker. Men der er dog flere rettesnore, som du og dine medarbejdere skal huske på.

”Grundlæggende er det vigtigt at forstå, at det, at ledere og medarbejdere anvender sociale medier til at advokere for virksomheden og dens produkter, ikke betyder, at de skal være omvandrende reklamesøjler – tværtimod. De skal dele ud af deres viden, deres arbejdsliv og deres arbejdsfelt og derigennem samtidig fremstå som ambassadører for det sted, de arbejder,” pointerer Astrid Haug.

Guld værd for medarbejderne
Mens EA for virksomhederne er ensbetydende med omtale og opmærksomhed på sociale medier, får ledere og medarbejdere også selv et stort udbytte. For når medarbejderne brander deres arbejdsliv online, brander de samtidig sig selv. En stærk professionel profil på sociale medier kan være guld værd for mange medarbejdere, understreger Astrid Haug. Så når virksomheder f.eks. tilbyder gratis EA-kurser og guidelines til sociale medier, er det ud over at være til gavn for forretningen faktisk også et personalegode.

Som leder skal du stå i spidsen for arbejdet ved blandt andet selv at være aktiv på sociale medier. ”Når lederen selv poster, viser det resten af organisationen, at det er o.k. adfærd hos jer. Samtidig er det en mulighed for ledelsen for at kommunikere virksomhedens vision og rejse til samarbejdspartnere, kunder, potentielle medarbejdere samt eksisterende medarbejdere, som ofte læser med på sociale medier,” siger Astrid Haug.

Som med alle andre nye muligheder er det vigtigt at være opmærksom på, at EA ikke partout bliver mødt med stående bifald af alle. Det er, som Astrid Haug udtrykker det, ”ikke en gratis omgang”.

”EA indeholder også en række dilemmaer, herunder hvilke krav man egentlig kan stille til medarbejderne om at poste på deres egne profiler. Derfor anbefaler jeg, at man starter
med ledelsen og de medarbejdere, der kan og vil, samt opstiller nogle klare rammer for, hvordan EA indgår som en del af arbejdet. Det er vigtigt, at ingen føler sig tvunget til at poste,” pointerer Astrid Haug.

Skulle du være interesseret i at motivere dine medarbejdere til Employee Advocacy, kan du eventuelt skæve til en af frontløberne på feltet, nemlig Dell. Tech-giganten har uddannet over 10.000 af medarbejderne til onlineambassadører, og Dell-navnet bliver nævnt seks gange så tit på de ansattes profiler som på virksomhedens egne.

12 TRIN: SÅDAN KOMMER DU I GANG MED EA

1. Ledelsen - også topledelsen skal være med på idéen

Et EA-projekt involverer potentielt samtlige ledere og medarbejdere. Det kræver derfor topledelsens velsignelse, og topledelsen skal være bekendt med fakta, tal og argumenter for at kunne se de langsigtede forretningsfordele ved EA. Det er samtidig vigtigt, at topledelsen går forrest som ”sociale ambassadører”

2. Lav et internt spørgeskema

Få overblik over, hvordan medarbejderne bruger sociale medier – det er der nemlig typisk stor forskel på. Via et anonymt spørgeskema kan man få klarhed over, hvilke platforme medarbejderne bruger, og om de allerede omtaler deres arbejde online.

3. Sæt dine mål

Det er essentielt at have defineret et eller flere klare mål og en plan for, hvordan målet nås. Blandt de hyppigste formål med EA er at skabe opmærksomhed om sit brand, rekruttering eller pleje og udbygning af kundenetværk.

4. Vælg de rigtige sociale medier

Sociale medier er meget forskellige og skal vælges med omhu på baggrund af virksomhedens mål og medarbejdernes ønsker. Snapchat og Instagram er oplagt til branding til især yngre målgrupper, og for mange virksomheder er LinkedIn et godt valg til at pleje kundekontakt og rekruttering. Facebook, derimod, opfattes af mange som mere privat område.

5. Start med dem, der vil være first movers

Begynd i det små og vent med at introducere EA for alle, før det er testet af. Start i den afdeling, der passer bedst til jeres målsætning, og med dem, der nyder af være firstmovers på sociale medier.

6. Kickstart med kursus

Sæt i gang med en lynuddannelse i sociale medier for den udvalgte gruppe. På kurset skal der lægges en klar slagplan for, hvordan medarbejderne bliver de bedste sociale ambassadører, og der gives tips til optimering af profiler og rette indstillinger.

7. Lav guidelines

Selvom målet er at få medarbejderne til at poste spontane og personlige indskydelser om arbejdsdagen, skal udgangspunktet være klare, fælles rammer i form af en kort færdselsguide. Retningslinjerne forklarer, hvordan de kan booste virksomhedens og deres egne historier – men evt. også hvordan de skal forholde sig, hvis det trækker op til shitstorm.

8. Del historier fra hele branchen

Der er ingen grund til kun at dele historier om virksomheden og dens produkter. Medarbejderne kan profilere sig som eksperter på deres felt, hvis de deler relevante nyheder fra hele branchen.

9. Gå aldrig ned på indhold

Mangel på indhold er ofte virksomheders største EA-udfordring. Lav derfor en indholdsplan, som passer til jeres mål, og opbyg et lager af indhold, der kan tages ”ned fra hylden”, når der er huller mellem de aktuelle historier. Og husk, at foto, video og personlige historier klarer sig godt på sociale medier.

10. Vær konsistent

Efter en energisk start kan motivationen hurtigt dale blandt medarbejderne og tovholderne. Sæt klare mål for både antal af ugentlige posts og for, hvor langt de skal nå ud. Start i den overskuelige ende – tempoet kan altid hæves hen ad vejen.

11. Invitér flere med i klubben

Når det første hold er blevet træfsikre sociale ambassadører, kan flere inviteres med i gruppen. Nye ansatte kan sluses ind i projektet ved med det samme at komme på SoMe-kursus og få udleveret de sociale guidelines.

12. Brug sociale samarbejdsværktøjer

Som medarbejder kan det være svært at have overblik over virksomhedens indhold. Brug derfor et af de digitale værktøjer, som gør det nemmere at dele i flok. For en virksomhed med et stort EA-hold er det en god investering.