Virksom medlemmer

Camilla Balle

"Jeg er her for at have det sjovt og lave noget ordentligt"

Camilla Balle insisterer på gode vibrationer i en branche med hårde forhandlinger og endnu hårdere konkurrence. Som selvstændig skal hun lære at skalere sin virksomhed uden at miste sit DNA. Det bruger hun blandt andet Virksom til.
Camilla Balle
Camilla Balle er selvstændig og ejer af tøjvirksomheden Basic Apparel. Hun er en af de profiler, du kan lære bedre at kende, når vi i en række portrætter sætter fokus på Virksoms medlemmer. Her får du indblik i deres personlige historier og råd til andre selvstændige med en ledelsesbaggrund eller -fremtid.

Hvorfor blev du selvstændig? 
Jeg har aldrig haft et job, som jeg ikke har taget ejerskab på, som om det var mit eget. Jeg havde været indkøber hos Bahne i seks år, og her var jeg begyndt at se mulighederne i det gode hverdagstøj, der bare fungerer. Omsætningen på sådan et stativ er høj, fordi det er den slags tøj, vi alle sammen vender tilbage til igen og igen. Så jeg så en mulighed i markedet, og samtidig ligger det godt til mig. Jeg er ikke så god til at have en leder over mig, og jeg har brug for, at mine ideer bliver ført ud i livet hurtigt, ellers mister jeg energien. Så jeg havde haft ideen om at blive selvstændig i flere år og havde nok gjort det uanset hvad, men det startede med en opsigelse fra en mindre tekstilvirksomhed, hvor jeg var sælger.


Hvordan kom du i gang?
Jeg havde mødt nogle mennesker igennem branchen, som havde leverandører i forvejen, og sammen med dem oprettede jeg Basic Apparel. Samtidig oprettede jeg et CVR-nummer, så jeg kunne have agentur på andre brands og ikke skulle trække løn ud. Helt lavpraktisk lejede jeg derefter et værelse ud i min lejlighed i København og købte en gammel bil, som jeg nærmest boede i de næste to år, mens jeg kørte rundt i hele landet og præsenterede tøjet i butikker. Jeg holdt udgifterne helt nede og sov hos familie rundt omkring. Efter et halvt år havde vi 27 forhandlere. Det var i 2013, og siden har vi været på en sjov, spændende men også vild og til tider hård rejse.

Hvor er du nu som selvstændig?
I dag har jeg købt min partner ud. DNA’et er stadig det samme – bæredygtigt tøj produceret og forhandlet ansvarligt. Vi har 212 forhandlere på verdensplan, fem fastansatte og ni agenter. 

Så i dag er det ikke længere mig, der kører ud og sælger, men er lidt en flyver på alle afdelinger med sparring og ledelse. Det passer mig godt, for mine tidligere jobs var også lederjobs, så det er ikke som sådan nyt.

Jeg trives bedst i et iværksættermiljø med et fladt hierarki, og jeg har det også sådan, at hvis nogen tror rigtig meget på noget, skal de bare løbe efter det.

Jeg har tillid til, at folk tager ansvar og ejerskab og har aldrig haft et specielt stort behov for kontrol.

Hvordan holder du work-life-balancen?
Hjemme hos os er vi to selvstændige med et lille barn, så det er en udfordring. Men vi prøver at sige, at når det er weekend, er det weekend, og vi holder tre ugers sommerferie, selv om vi altid har computerne med på ferie. Allerbedst kan jeg lide helligdage, for så er det lidt mere legalt ikke at tage telefonen med i haven. Jeg synes, det er vigtigt for en selv og familien at skelne mellem hverdag og fridag. Der skal meget til, for at jeg åbner computeren i weekenden, jeg har ikke behov for at tjekke mails eller tjekke, at nogen har gjort det, de skal. Det har jeg endnu aldrig oplevet, at de ikke gjorde.

Hvad udfordrer dig?
Lige nu handler det om, hvordan jeg skal skalere virksomheden til næste niveau. Jeg er selv rigtig god i en opstartsfase og med små teams. Jeg kender min forretning ud og ind, jeg har en model og ved nogenlunde, hvilken omsætning jeg har. Men at skulle ansætte de mennesker, der kan tage det til next step – en salgschef, for eksempel – er ude af min comfort zone, kan jeg mærke. Omvendt synes jeg, vi har nogle vigtige budskaber, som jeg gerne vil have udbredt i branchen. Basic Apparel er mit andet barn, og jeg vil ikke spænde ben for, at det barn kan vokse. Jeg kan også blive klemt i en branche, hvor det gælder om at vokse med rekordfart, hvor man skal forhandle meget hårdt, og hvor nogle af dem, du tror, er dine venner, ikke er det alligevel. Jeg har efterhånden lært at manøvrere uden om de mennesker, der giver mig en dårlig følelse, for mit princip er good vibes only. Så jeg har sagt farvel til både leverandører og kunder, fordi det bare ikke føltes godt.

Camilla Balle

Hvem sparrer du med?
Jeg har haft nogle gode sparrings-samtaler med en ledelsesrådgiver i Virksom. Han er god til at få mig til at tænke stort. Jeg er jyde og har hele tiden tænkt, at jeg skulle have den ekstra omsætning, før jeg ansatte flere, men han har åbnet mine øjne for, at jeg måske skal gøre det omvendt. Og så sparrer jeg med min kæreste, min far, der er bankmand, og min revisor. Vi sparrer også internt i Basic Apparel, men vi er jo alle vant til det samme, så vi har brug for input udefra.

Hvad har været din største udfordring i forbindelse med Corona-krisen?
Lige nu er indkøbsdelen den største udfordring. Vi køber jo ind et halvt år i forvejen, og hvor meget tør jeg tro på, at vi kan få solgt? Som menneske ser jeg glasset som halvt fyldt, og det gør jeg også i denne sammenhæng. Jeg tror ikke, krisen bliver så slem, som det kan se ud, men vi har jo heller ikke fysiske butikker og er ikke dem, der bliver ramt først. Min fornemmelse er egentlig, at vi kommer til at mangle tøj til efteråret, fordi så mange har lukket ned og skåret ind til benet. Der er også fabrikker, som går konkurs og ikke vil kunne levere. Så jeg sidder egentlig med en lyst til at købe lidt ekstra i forhold til, hvad jeg plejer. Det er min mavefornemmelse, og den følger jeg i ni ud af ti tilfælde. 


Hvordan vil krisen påvirke jer fremover?
Jeg tror faktisk, en krise som denne er god for en virksomhed som min. Vi kan ikke konkurrere på volumen, og de større virksomheder får et setback, som gør konkurrencen lidt mere fair. Der blev lavet mange forskellige indkøbsaftaler i forbindelse med finanskrisen, og nu kommer der måske en form for nulstilling. Jeg har sådan et billede af at være et lille æbletræ, der står mellem en masse høje grantræer. Nu begynder det at blæse, nogle af grantræerne falder, og det giver mulighed for, at mit lille træ kan få sol. Samtidig tror jeg, der er en bevægelse tilbage til det basale. Man vil gerne forhandle med et brand, der ikke har 12 kollektioner om året, og hvor det ikke er nødvendigt at købe ind i pakker. Vi har fået fire nye kunder i løbet af krisen, hvilket er uhørt – og det var dem, der kontaktede os. Det spændende bliver selvfølgelig at se, hvor mange af mine leverandører og kunder, der kommer med; jeg ønsker jo, at det bliver dem alle sammen.

 
Hvad driver dig?

Jeg er i det her for at have det sjovt og lave et ordentligt produkt, der er lavet med hjerte og passion. Mit ønske var og er, at skabe en fed arbejdsplads hvor jeg elsker at møde ind om morgenen. Drivkraften har aldrig været at tjene en masse penge, selv om det da kunne være dejligt.

Hvad er du mest stolt af i din virksomhed?
Mit seje team og vores relationer til kunder og leverandører er det, jeg er mest stolt af. Jeg har nogle megaseje piger som kollegaer, der alle tager ejerskab og knokler på for at få tingene til at lykkes, mens vi har det sjovt. 

Vi har et tæt samarbejde med både leverandører og kunder, som vi har haft, siden vi startede; i denne her situation (under Corona, red.) taler vi sammen med vores leverandører hver dag om, hvordan situationen er i deres lande.

Jeg oplever, at vores tætte personlige forhold til leverandørerne gør, at vi kan få ting til at ske; for eksempel fandt min tyrkiske leverandør stof på lageret til at lave 100 par hyggebukser, som der havde været så stor efterspørgsel på, at vi løb tør. At vi midt under en krise, hvor alt er lukket ned, kan få et lavt minimum på kun 100 bukser til at flyde fra leverandør til en af mine kunder, der med glæde tog imod dem allesammen – det skyldes relationerne. Et fælles ønske om at gå den ekstra mil i alle led og komme ud på den anden side sammen. Der har været mange eksempler på firmaer i vores branche, der har slettet ordre hos deres leverandøre her under Corona krisen. Vi har ikke slettet en eneste ordre, men tværtimod haft ekstra fokus på at støtte vores leverandører og købe lidt ekstra ind af vores langtidsholdbare varer. Vi skal huske, at det har nogle store og alvorlige konsekvenser for dem, når man sletter ordrer. 

Hvad er din ambition som selvstændig?

Vi skal ramme en omsætning på 100 mio. kr., og vi skal have det sjovt på rejsen. Det er ikke destinationen, der er vigtig, men rejsen. Den gammeldags måde med at tage på dyre messer og ringe og piske sine agenter, det er bare ikke mig, og jeg er ikke parat til at ansætte en salgschef, der går ud og pisker mine sælgere. Jeg tror, vi skal gøre det via en satsning på det digitale og skabe awareness den vej rundt, for så kan vi selv styre kommunikationen og sikre os, at vi ikke går på kompromis med vores DNA. 

Mine tre vigtigste erfaringer som selvstændig

  1. Der kommer altid en løsning, uanset hvor stort problemet føles. 

  2. Man skal lytte til sin mavefornemmelse, den kan spare en for meget. 

  3. Man skal turde at tænke og drømme stort uden at gå på kompromis med sig selv eller sine værdier. 

Camilla Balle, f. 1986

  • Stifter og ejer af tøjvirksomheden Basic Apparel
  • Tidligere afdelingsleder hos Bahne og key account manager hos Blonde Accessories
  • Uddannet: 80% skolelærer og autodidakt tøjhandler
  • Bor med sin kæreste og datter på 3 år, i København

Tekst: Ulla Hinge Thomsen

Foto: Anders Rye Skjoldjensen