Sådan tiltrækker du flere kunder – og fastholder dem, du har

Uanset hvilken virksomhed du har, er du afhængig af dine kunder. Det er derfor afgørende, at du og dine medarbejdere forstår at holde dem til ilden. Både de eksisterende og de potentielle af slagsen.  

Sådan får du kunder | Lederne

Først og fremmest skal du og dine medarbejdere være helt skarpe på, hvad din virksomhed laver. I skal være i stand til at forklare det kort og præcist, så andre husker det.

En kort, mundret og sigende sætning, der er til at huske, er første skridt til at få kunder. Den nemmeste vej til at få kunder er nemlig mund-til-mund-metoden. Her skal dine og dine medarbejderes venner og bekendte vide, at jeres virksomhed altid byder nye kunder velkommen, og de skal være i stand til at sælge virksomheden og jeres produkter, når en anledning opstår. Derfor skal de nemt kunne genfortælle, hvem I er, og hvad I laver.  

Det er også en god idé at fortælle om de opgaver, som din virksomhed allerede har løst. I den forbindelse er dine kunder ambassadører for din virksomhed.

Hvad skal du vide som konsulent? Læs mere her

Kunden skal have en personlig kontakt

Selvom din virksomhed er lille, har den en salgsafdeling. Det betyder, at alle ansatte i princippet er sælgere. Dog skal der være én person, der har ansvaret for at koordinere, hvem der kontakter hvilke kunder. Ellers kan du opleve, at din virksomhed konkurrerer med sig selv. På den måde sikrer du, at I sælger til samme priser.

Når du eller dine medarbejdere så har handlet med en kunde, er det en god ide at sikre, at samme person også er den, der har den videre kundekontakt, så kunden oplever at have en personlig kontakt i din virksomhed. 

Salgsmål og markedsføring

Når alle er sælgere, er det også en god idé, hvis hver medarbejder har et individuelt salgsmål. Det kan enten være i økonomisk forstand, men det kan også være, at hver medarbejder henvender sig til en ny kunde hver dag eller uge. 

Du bør også overveje at lave egentlig markedsføring af din virksomhed. Start i det små med opslag på sociale medier hver gang din virksomhed har nået noget, der er værd at fortælle andre, og bed dine medarbejdere om at like eller kommentere opslagene. Når du har en idé om, hvilke budskaber dine nye kunder reagerer på, kan du overveje at begynde at lave egentligt marketingarbejde. Der er masser – og ofte gratis – hjælp at hente til det.

Læs mere om, hvad du ellers skal være opmærksom på som selvstændig

Sådan hjælper vi dig

Få personlig sparring | Virksom

Virksom er skabt til dig med egen virksomhed. Vores specialister hjælper dig der, hvor du er i din karriere.

Juridisk rådgivning | Virksom

Som medlem af Virksom kan du blandt andet få hjælp til at se en kontrakt igennem af vores advokater og jurister. 

Virksom Springboard

Med Virksom Springboard får du personlig vejledning fra erhvervsledere med henblik på at nå dine mål.