Erstatningsansvar

Virksom giver dig her en oversigt over de typiske forhold og problematikker vedrørende erstatningsansvar.

Som erhvervsdrivende kan du pådrage dig et erstatningsansvar overfor kunder eller andre aftalepartnere. Der kan opstå erstatningsansvar i kontrakt og uden for kontrakt, eller som et arbejdsgiveransvar for dine medarbejderes handlinger. 

Fortæl mig mere

Generelle erstatningsbetingelser

Følgende fem betingelser skal være opfyldt, før du kan blive gjort erstatningsansvarlig:

  • Der skal være et ansvarsgrundlag
  • Der skal være lidt et økonomisk tab
  • Der skal være årsagssammenhæng mellem den indtrufne skade og det lidte tab
  • Tabet skal være en påregnelig følge af skaden
  • Der må ikke foreligge særlige ansvarsfritagelsesgrunde eller ansvarsnedsættelsesgrunde

Ansvarsgrundlag

For at blive erstatningsansvarlig – eller for at kunne kræve erstatning – skal den, som forvolder en skade, der resulterer i et økonomisk tab, enten

  • forvolde skaden ved en uagtsom handling,
  • misligholde sine forpligtelser under en kontrakt, eller
  • være objektivt ansvarlig for skaden. 

Økonomisk tab
Skaden eller misligholdelsen skal resultere i et økonomisk tab. Et økonomisk tab skal her forstås som skade på både og personer. En skade på en person vil blive kapitaliseret og således blive tillagt eller konverteret til en hvis ”pris”.  Derimod betragtes affektionsværdi ikke som et økonomisk tab i erstatningsretlig forstand.

Årsagssammenhæng
Der skal være årsagssammenhæng mellem skaden og tabet. Det betyder, at det skal være overvejende sandsynligt, at skaden og tabet er forvoldt af den ansvarspådragende adfærd. Handlingen skal med andre ord være skyld i skaden, og skaden skal være skyld i tabet.

Påregnelighed
Skaden og tabet skal være en påregnelig følge af handlingen. Det betyder, at skaden og tabet skal være almindelige og typiske følger af handlingen.

Ansvarsfritagelsesgrunde og ansvarsnedsættelsesgrunde
Dit erstatningsansvar kan nedsættes eller helt bortfalde, såfremt der foreligger en ansvarsfritagelsesgrund eller en ansvarsnedsættelsesgrund. De typiske ansvarsfritagelsesgrunde og ansvarsnedsættelsesgrunde er følgende:

  • Egen skyld
    Hvis den der har lidt det økonomiske tab selv har været medvirkende til at skaden – og dermed det økonomiske tab – indtrådte, kan erstatningsansvaret nedsættes eller bortfalde.
  • Nødværge eller nødret
    Hvis nogen er i fare, og du for at rede dem eller dig selv får forvoldt skade på andres ting eller person, kan erstatningsansvaret nedsættes eller bortfalde.
  • Accept af risiko
    Hvis den skadelidte eksplicit eller implicit har accepteret den fare som fører til skadens indtræden – eksempelvis ved at deltage i en fodboldkamp, som per definition er en sport, hvor der er fare for at komme til skade – kan erstatningsansvaret nedsættes eller bortfalde.

Erstatningsanvar i kontrakt

Ved erstatning i kontrakt, er der tale om, at der rejses et erstatningskrav som følge af, at den anden part ikke opfylder aftalen og dermed misligholder sine forpligtelser. 

Du og dine aftaleparter kan her aftale, hvordan og hvornår erstatning kan komme på tale. I kan også aftale både et minimum og et maksimum for størrelsen på en eventuel erstatning. De generelle erstatningsbetingelser skal være opfyldt medmindre andet aftales.

Ved aftaler om køb og salg af varer, der er indgået med forbrugere, er der en række begrænsninger i aftalefriheden, også når det kommer til erstatningsansvaret. Her gælder det, at du ikke kan aftale, at en forbruger skal have ringere muligheder for at opnå erstatning end hvad loven foreskriver.

Læs mere om begrænsninger for køb og salg

Erstatningsansvar uden for kontrakt

Ved erstatning uden for kontrakt, er der tale om en situation, hvor et erstatningskrav ikke kan føres tilbage til en aftale mellem den, som forvolder skaden, og den som lider tabet. I sådanne tilfælde skal de almindelige erstatningsbetingelser være opfyldt.

Ansvarsgrundlaget kan enten være culpa eller objektivt. Et culpaansvar betyder, at du som skadevolder skal handle culpøst for at ifalde et erstatningsansvar. At handle culpøst vil sige, at du enten handler forsætligt eller uagtsomt, altså uforsigtigt eller i strid med en almindelig handlemåde.

Et objektivt ansvar betyder, at du bliver ansvarlig for en skade, uden at du så at sige gør noget forkert. Dette kan enten være ved udførelse af farlig virksomhed eller et hæftelsesansvar for andres – eksempelvis dine medarbejderes – culpøse adfærd.

Erstatningsansvar - hvor du hæfter for ansatte

Som arbejdsgiver hæfter du på objektivt grundlag for skader, som dine medarbejdere forvolder under udførelse af arbejdet.

Derimod hæfter du ikke for skader som ikke opstår under dine medarbejderes udførelse af arbejde, eller hvis den pågældende medarbejder ikke har handlet uagtsomt, altså hvis skaden er hændelig.

Du bør være opmærksom på, at du tillige hæfter for såkaldte anonyme fejl – altså skader, hvor det ikke er muligt at pege på, hvem af dine medarbejdere der har forårsaget skaden, så længe det blot står klart, at det er én af dem.

Dine medarbejdere er også ansvarlige overfor den skadelidte. Det betyder, at den skadelidte kan vælge frit mellem at rejse kravet om erstatning overfor dig som arbejdsgiver eller overfor den pågældende medarbejder. Hvis den indtrufne skade er dækket af en tingforsikring eller af din driftstabsforsikring, er medarbejderen som udgangspunkt ikke erstatningsansvarlig, medmindre medarbejderen har handlet forsætligt eller groft uagtsomt. 

I en situation, hvor du er ifaldet et arbejdsgiveransvar for din medarbejders skadevoldende handling, kan du som udgangspunkt ikke efterfølgende kræve medarbejderen betaler den udredte erstatning til dig. 

Du kan dog godt kræve, at medarbejderen betaler den udredte erstatning til dig, hvis medarbejderen har handlet forsætligt eller groft uagtsomt, eller hvis det i øvrigt findes rimeligt.

Opdateret: 15.05.2025