5 gode råd til dig, der ansætter unge og nyuddannede

Unge er en vigtig kapacitet på arbejdsmarkedet. Lederne og Virksom har sammen med de øvrige organisationer i Arbejdsmiljørådet udviklet fem anbefalinger til dig, der skal tage imod nye medarbejdere under 30 år i din virksomhed, så du kan skabe de optimale rammer for medarbejderens performance, trivsel og arbejdsglæde. 

21. september 2020

Arbejdsmiljørådets anbefalinger.

Når du skal tage imod en ny ung medarbejder i din virksomhed – f.eks. praktikant, studentermedhjælper eller nyuddannet – har du stor indflydelse på, at han eller hun får en god start på arbejdslivet. Samtidig er det en mulighed for at forme medarbejderen til din virksomheds behov samt få nye kompetencer i spil og helt friske øjne på jeres arbejdsgange, opgaver og kommunikation, hvilket især også kan komme mindre- eller iværksættervirksomheder til gode.

En vigtig forudsætning er dog, at du sætter tid og ressourcer af til at sikre en grundig opstart for den unge nyansatte – det er en investering, der vil være til stor gavn for både dig og den unge medarbejder.

En god opstartsfase har nemlig betydning for, at den unge hurtigere kan skabe værdi og løfte sine opgaver selvstændigt, ligesom det er en vigtig indsats, der bidrager til trivsel og arbejdsglæde.

Unges fysiske og psykiske arbejdsmiljø er et område, som alle organisationer i Arbejdsmiljørådet er meget optaget af. Vi er enige om, at de unge skal have en god start i arbejdslivet med gode arbejdsmiljøvaner. Et godt arbejdsmiljø er en forudsætning for, at de unge kan holde til at være mange år på arbejdsmarkedet. Unge er en vigtig ressource på arbejdsmarkedet, og det er en relevant og nødvendig investering at have fokus på sikkerhed og sundhed i unges fysiske og psykiske arbejdsmiljø

Lars Andersen, arbejdsmiljøchef i Ledernes Hovedorganisation

Fem anbefalinger til en god opstart

Vi har i Arbejdsmiljørådet sammen udviklet fem anbefalinger til dig, der skal tage imod en nyuddannet eller ung medarbejder i alderen 15-29 år.

1: Vær en god rollemodel
Unge nyansatte gør typisk som deres kollegaer og ledere, når de løser en opgave. Det er derfor vigtigt, at du (og dine medarbejdere) er et godt eksempel på, hvordan arbejdet skal udføres på en god måde.

Sådan kan du gøre:

  • Gør dig tanker om, hvordan du kan være en god rollemodel i udførelsen af dit arbejde. Hvis du har andre medarbejdere, kan I tale det på et personalemøde inden, den unge medarbejder starter, så alle er opmærksomme på sin rolle.
  • Sørg for at videreformidle de gode erfaringer på en forståelig måde til den unge medarbejder.


2: Læg en plan for den første tid

Det er vigtigt, at den nyansatte bliver introduceret til arbejdsfællesskabet og til, hvordan du gør tingene på en god måde i din virksomhed. Lav en plan til at sikre, at den unge medarbejder bliver klædt på til at løse opgaverne og får den nødvendige instruktion og løbende opfølgning.

Sådan kan du gøre:

  • Overvej, om du skal have en særlig procedure, når du modtager unge nyansatte.
  • Fokusér på korrekt, løbende instruktion og oplæring.
  • Hvis du har flere medarbejdere, kan du udvælg en mentor, buddy eller vejleder, der er ansvarlig for at følge op sammen med den nye medarbejder.


3: Inviter til dialog

Den unge nyansatte kan bidrage til at se på arbejdspladsen med friske øjne. Det er derfor vigtigt for både din virksomhed og for fastholdelsen af den unge nyansatte medarbejder, at du tager initiativ til dialog om arbejdet og arbejdsmiljøet.

Sådan kan du gøre:

  • Sæt dialogen med den unge nyansatte i system, f.eks. ved at sætte tid af i kalenderen til opfølgning.
  • Gør plads til åbne hv-spørgsmål i hverdagen og vær nysgerrig over for medarbejderens input til din virksomhed.
  • Tag din unge medarbejder med ind i samarbejdet om arbejdsmiljøet.


4: Opstil krav og forventninger

Den unge nyansatte har ofte brug for mere støtte og opmærksomhed end kollegaer med mange års erfaring. Derfor er det vigtigt, at du fra starten er tydelig om, hvad du har af krav og forventninger til arbejdsindsats og udførelse af arbejdsopgaver. Og at du inddrager den unge i en løbende forventningsafstemning.

Sådan kan du gøre:

  • Tal med den unge nyansatte om, hvornår en opgave er løst godt nok.
  • Brug tid på forventningsafstemning, når den unge nyansatte instrueres i opgaverne.
  • Sørg for at dosere informationer, så den nyansatte lærer arbejdsgangene at kende ét skridt ad gangen ─ og giv plads til spørgsmål.


5: Giv konstruktiv feedback

Brug både instruktionen og den daglige snak til at give den unge nyansatte feedback. Feedback kan være en svær størrelse for både den, der giver, og den, der tager imod. Derfor er det vigtigt at begrunde feedbacken og have dialog om, hvordan opgaverne løses på en god måde.

Sådan kan du gøre:

  • Giv løbende instruktion og feedback på konkrete arbejdsopgaver.
  • Når du giver feedback, så fokusér på positiv feedback og på det, der er realistisk at ændre på – og hvad den unge medarbejder kan gøre fremadrettet.
  • Lad også den unge medarbejder give feedback til virksomheden.

Læs mere og download one-pager med de fem anbefalinger