Sådan får du flere kunder

Læs med, når vi giver dig tips til at få kunder til din forretning. 
Sådan får du flere kunder

Tiltræk kunder

Uanset hvad du beskæftiger dig med, er din forretning afhængig af dine kunder, og det er derfor afgørende, at du forstår at tiltrække kunder

Vær svær at glemme

Når du er konsulent, og når folk spørger, hvad din forretning laver, skal du kunne svare kort og præcist. Hvis du endnu ikke har det korte og præcise svar, så starter du der.

En kort, mundret og beskrivende sætning, som man kan huske, er første skridt til at få kunder. Den nemmeste vej til at få kunder er nemlig mund-til–mund-metoden. Her skal dine venner og bekendte vide, at du og din forretning søger opgaver, og de skal være i stand til at sælge din forretning, når en anledning opstår. Derfor skal de nemt kunne genfortælle, hvad I leverer, og hvem I handler med. 

Det er også en god ide at fortælle om de opgaver, som din forretning allerede har løst. Du kan desuden forklare, at det er en påskønnet hjælp, hvis de kan og vil hjælpe dig med at tiltrække flere kunder. 

Du slipper ikke for selv at være opsøgende

Lav en liste over potentielle kunder, som din forretning gerne vil arbejde for. Ved hver enkelt kunde, skal du være helt skarp på, hvem du skal ringe til, og hvad din forretning kan hjælpe vedkommende med.  Det kan nemt blive startskuddet til at gøre dit salgs- og profileringsarbejde til en fast, tilbagevendende aktivitet i din hverdag.

En god måde at komme i gang med det på, er at finde et fast tidspunkt på ugen, hvor du ringer til en kunde, som du har forberedt dig på. Her skal du holde fast, til du er kommet igennem og har fået kunden i tale. Det kan være en stor fordel, hvis din forretning samtidig har noget skriftligt materiale eller en hjemmeside, som du kan henvise til.

Hvad skal du vide som ejerleder? Læs mere her

Når du først har brudt lydmuren til en kunde, gælder det om at sikre, at vedkommende ikke glemmer dig og din forretning.

Det er meget normalt, at der ikke kommer noget konkret i første henvendelse. Men en opfølgning efter fx to uger og igen efter seks uger vil give dig en klar fornemmelse af, om det er et lead i udvikling eller en dead-end, du har gang i. Og kunsten er at arbejde målrettet videre med de levende leads og droppe de døde.

Løs opgaven succesfuldt 

Når det lykkes dig at få solgt din første opgave til en kunde, skal du gøre dig klart, at den kontaktperson hos kunden, som du har solgt til, har investeret en stor del af sin egen position og karriere i, at det bliver en succes at arbejde sammen med dig og din forretning. Du skal derfor ikke undervurdere, hvor vigtigt det er, at den første arbejdsopgave bliver en succes.

Brug tid på at få et klart billede af din kontaktpersons forventninger, hold tæt kontakt og dialog, og sørg for, at din kontaktpersons og dermed din kundes succes også er din og din forretnings succes.

Med en glad og tilfreds kunde, der har haft en succesoplevelse, har du nemlig ikke blot en genkøbskunde, men også en aktiv ambassadør, der går rundt og anbefaler dig og din forretning, som kan skaffe dig nye kunder. Det letter salgsarbejdet, men overflødiggør det aldrig.  

Læs mere om, hvad du ellers skal være opmærksom på som konsulent

Sådan hjælper vi dig

Personlig sparring
Få den sparring, der passer til dine behov. Vores rådgivere sidder klar til at hjælpe på telefon, Skype og FaceTime.
Pitch
På Virksom Pitch-Springboard hjælper erfarne erhvervsledere dig med at styrke din forretning og strategi.
Juridisk sparring
Find information om, hvordan og inden for hvilke rammer Virksoms jurister og advokater kan rådgive dig.