Her finder du en tjekliste over de praktiske ting, du skal have styr på, når du etablerer en virksomhed.
1. Valg af virksomhedsform:
Skal du drive personligt ejet virksomhed eller skal du helt eller delvist eje et selskab?
Læs mere om stiftelse af virksomhed
Hvordan hæfter du i forhold til din virksomhed?
Læs om personlig/begrænset hæftelse
Tag din forretningsplan, finansieringsplan og dit budget med til en advokat eller revisor. Via Virksom kan du blive henvist til vores samarbejdspartner Bech-Bruun på fordelagtige vilkår.
Læs om advokatbistand
2. Administrative opgaver:
Hvordan vil du håndtere bogholderi, fakturaer, regnskab m.m. - har du brug for hjælp udefra?
Læs mere om kravene til de enkelte virksomhedsformer
Se også SKATs hjemmeside og vejledninger om bl.a. moms og fakturering
3. Navn til virksomheden:
Hvad skal virksomheden hedde, og skal du sikre dig rettigheder til navn, varemærke m.v.?
Undersøg via cvr.dk, om der er andre virksomheder, der allerede bruger navnet
Virksoms samarbejdspartner, advokatvirksomheden Bech-Bruun, tilbyder også flere relevante hjælpepakker til dig, der er i færd med at starte op - for eksempel kan du få hjælp til at afdække din risikoprofil og til at stifte og oprette virksomheden på den bedst mulige måde. Eller du kan få konkret rådgivning om, hvordan du bedst beskytter dit "guldæg" - hvordan beskytter du bedst din viden og dine rettigheder?
Læs mere
om Bech-Bruuns hjælpepakker
Læs om varemærker på Patent- og Varemærkestyrelsens hjemmeside
4. Skattemæssige konsekvenser:
Hvilke skattemæssige konsekvenser har opstarten og driften af virksomheden for dig? Det afhænger af din virksomhedsform, og du bør drøfte det med en revisor og advokat.
Se mere hos SKAT
Læs om Virksoms advokatbistand
Hjælp til økonomisystemer
Du skal også huske at ændre din forskudsregistrering:
Se mere på SKAT's hjemmeside
Du skal normalt ikke længere bruge dit skattekort, men vil få opkrævninger fra SKAT for B-skat og AM-bidrag.
5. Husk at forsikre dig mod sygdom og lignende:
Hvordan er du sikret ved sygdom, uarbejdsdygtighed m.v.?
Læs mere om valg af forsikringer og de overvejelser, du bør gøre dig
Læs mere om Virksoms forsikringer
6. Er din virksomhed et selskab?
Hvis din virksomhed skal drives i selskabsform, skal selskabet først stiftes
Der skal udarbejdes:
- stiftende generalforsamling
- og eventuet andre relaterede dokumenter.
Du kan finde skabeloner til en række relevante dokumenter i Virksoms digitale værktøjskasse, der er lige til at udfylde for dig. Men husk altid lige at rådføre dig med os først - vores jurister er klar til at guide dig igennem, hvordan du bruger de enkelte dokumenter.
Du kan blive henvist til vores samarbejdspartner, advokatfirmaet Bech-Bruun, hvor du kan få etableret selskaber til faste, lave priser og samtidig få konkret rådgivning til din situation. Når selskabet stiftes via en advokat vil denne også sørge for alle nødvendige registreringer.
Se værktøjskassen
Læs mere om samarbejdet med Bech-Bruun
7. Husk at registrere din virksomhed:
Virksomheden skal registreres i CVR-registeret.
Registrer dig via Erhvervsstyrelsen
Følg styrelsens vejledninger og anvend deres startblanket
8. Husk moms og lønsumafgift:
Virksomheden skal registreres hos SKAT for opkrævning af moms og lønsumsafgift.
Registrér dig på virk.dk
Du kan også registrere dig via SKAT's hjemmeside
- eller henvende dig for at få en formular.
9. Husk at forsikre virksomheden:
Nogle forsikringer er lovpligtige, mens andre er frivillige.
Det drejer sig om eksempelvis arbejdsulykkesforsikring for ansatte og bilforsikringer.
Læs mere om forsikringer