– Fleksibiliteten er en af de bedste værktøjer til at modvirke stress. Det ville stå i min stresspolitik, hvis jeg havde én. Min nuværende partner og jeg har en høj fleksibilitet, både os to imellem og i forhold til personalet, siger Jan Treu.
Hans medarbejdere er ansat til et bestemt timetal, men det er ikke vigtigt, at timerne ligger på et bestemt tidspunkt.
– Det er meget vigtigere, at deres privatliv hænger sammen. For hvis medarbejderne ikke trives, performer de heller ikke på arbejdet. Og det er ikke helt forkert at sige, at vi ansætter mere end en medarbejder. Vi ansætter en hel familie, siger Jan Treu.
Medarbejdere styrer selv arbejdstider
Hvis de ansatte har brug for at gå tidligt eller møde sent på grund af noget derhjemme, skal de derfor ikke bede om lov, men blot skrive det i den fælles kalender.
– De styrer selv deres opgaver og skal ikke vente på eller rapportere til mig, og jeg fortæller dem ikke, hvordan de skal gøre arbejdet. Jeg har jo netop ansat dem, fordi de er dygtige, siger Jan Treu.
Fleksibiliteten giver også en større følelse af ejerskab hos medarbejderne.
– Når medarbejderne tager ejerskab, kan det ses på bundlinjen, og arbejdsmiljøet bliver langt bedre; og det gør de altså kun, hvis vi er fleksible den anden vej, siger Jan Treu.
Han tager sammen med sin partner beslutningen om, hvilke konkrete kunder, der skal siges ja og nej til, men medarbejderne inddrages i, hvilken type kunder, de tager ind.
– Vi skal snart have en teamdag, hvor vi skal tale om, hvilken type kunder, vi gerne vil have. Der spørger vi medarbejderne: ”Hvilke kunder gør jer glade? Hvilke er sjove?” Mine medarbejdere har en høj faglighed, og de står af, hvis en kunde fx prøver at omgås reglerne – vi har faktisk smidt kunder ud på den baggrund, fortæller Jan Treu.
Status hver mandag
Hver mandag holder hele Avernus Regnskab status over morgenmad.
– Vi taler om, hvad der ligger af opgaver i løbet af ugen, og hvilke private ting, der gør, at vi eventuelt skal rykke rundt på nogle ting. Vi afstemmer forventningerne, så alle ved, hvad de skal, fortæller Jan Treu.
Den stil virker.
– Vi har ikke været ramt af stress eller sygdom i det nye partnerskab, og jeg tror, det er fordi, vi italesætter og rammesætter hele tiden. I vores virksomhed har du dine kunder og dine deadlines. Du ved, hvad der forventes, og du har mulighed for at sige fra på mandagsmødet, siger Jan Treu.
På samme måde afstemmer han og partnere forventningerne over for hinanden.
– Hvis vi arbejder flere timer på en dag, er det, fordi vi har aftalt det på forhånd. Vi spørger hinanden, om det kan lade sig gøre, og bliver ikke sure, hvis det ikke kan. Vi giver hinanden plads – lidt ligesom i et parforhold.
Jan Treu og hans partner gør også en stor indsats for, at personalet trives i hverdagen, med frisk frugt, kage, lækker kaffe og madordning – og en massageordning, som ejeren opfordrer personalet til at benytte sig af.
– Hvis jeg ser en faktura fra massøren, hvor alle ikke er på, siger jeg det til dem. Det er vigtigt ikke bare at stille noget til rådighed, men også vise dem, at man ønsker, de skal benytte sig af det, siger Jan Treu.