Fra iværksætter til leder: Henrik Zillmer

Stifter og CEO i Airhelp, Henrik Zillmer, er gået fra at være iværksætter til at være leder for flere end 600 ansatte. Her fortæller han om den rejse, han har været på, og hvad han har lært undervejs.

Tekst: Lea Pagh Foto: Jakob Helbig

Henrik Zillmer web - 850x450
"Som iværksætter skal du også være kreativ, du skal aldrig acceptere et nej, du skal finde vej, hvor andre ikke kan, og du skal også være hurtig til at tage en beslutning og implementere den." - Henrik Zillmer

JEG HAR ALTID HAFT EN FØLELSE i maven af, at jeg en dag ville blive en pionér og gå forrest. Det var grunden til, at jeg i gymnasiet prøvede at blive standupkomiker. Jeg søgte både adrenalin-kicket og ønskede at stå foran en masse mennesker og kommunikere mit budskab. Det kræver enorm selvtillid, hvilket jeg lærte på kommando og efterfølgende har brugt igen og igen som leder ved utallige præsentationer og interviews. Det var også derfor, at jeg som 18-årig søgte ind i militæret og blot 20 år gammel blev premierløjtnant med 50 mand under mig. Jeg trives på dybt vand og med meget ansvar.

DEN DAG, DU BESLUTTER DIG for at starte din virksomhed, starter du også timeren. Den timer viser dig, hvor meget tid du har tilbage, før du løber tør. Du skal løbe så hurtigt som muligt for at nå den nødvendige trækkraft, der skal til for at udbetale løn til dig selv eller rejse kapital. Det betyder, at du er nødt til at lave dine fejl hurtigt – og lære af dem endnu hurtigere. Som iværksætter skal du også være kreativ, du skal aldrig acceptere et nej, du skal finde vej, hvor andre ikke kan, og du skal også være hurtig til at tage en beslutning og implementere den.

MIN EVNE TIL AT DELEGERE og følge op, lytte og supportere mine ansatte og give dem frihed under ansvar var vigtig under skalerings-processen. Jeg er stærk tilhænger af først at gøre tingene selv, før det bliver uddelegeret til andre.

DET ER VIGTIGT SOM LEDER at have det strategiske overblik. Hvis projektets omfang, kravspecifikationer og succesmålinger ikke er krystalklare, så bliver du ikke tilfreds med resultatet, og du ender derfor med at spilde ikke kun din egen tid, men også tiden hos den person, som du gav opgaven til – og som du forresten betaler for at gøre det.

LIGESOM VIRKSOMHEDEN UDVIKLER SIG og vokser, skal jeg som leder også udvikle mig og vokse. Den overgang er meget svær for de fleste iværksættere, fordi der er stor forskel på at sidde 10 mand på kontoret og så være leder for 600 mand med adskillige lederniveauer imellem. Den udfordring har jeg været meget bevidst om og har derfor uddannet mig som leder gennem coaching og sparring med bestyrelse, investorer og andre CEOs. Det område, jeg fokuserer mest på lige nu, er anerkendelse, da det ofte drukner i fokus på det, der skal forbedres.

JO STØRRE VIRKSOMHEDEN BLIVER, jo større bliver behovet for kommunikation, gentagelse, administration, personalesamtaler, rekruttering og general HR. Disse områder er uhyre vigtige for virksomheden, men også ting, som ligger meget fjernt fra det dynamiske startup-miljø, hvor man bare skal ud over stepperne. Mængden og tidsforbruget af det har nok overrasket mig, men det er alligevel noget, som jeg i dag finder interessant, da jeg har mulighed for at eksperimentere med egne idéer i håb om at gøre det smartere. En af vores målsætninger for AirHelp er at gøre det til et af de bedste steder at arbejde i verden. Ret ambitiøst, men jeg tror på, at vi kan gøre det.

AT VÆLGE DE RIGTIGE PERSONER
til din startup er en af de vigtigste beslutninger. Du skal ikke vælge med hjertet. Du skal i stedet se på, hvilke egenskaber din virksomhed har brug for i dit team for at få succes. Fra dag ét har du under opbygningen af en international virksomhed brug for flere forskellige kulturer. At arbejde med, have og kende flere skikke på samme tid giver mig styrke som leder og færdigheder til at forhandle og beskæftige mig med folk fra hele verden.

BLÅ BOG

HENRIK ZILLMER, 37 ÅR

Serie-iværksætter, premierløjtnant, Y Combinator-alumni, tidligere Rocket Internet executive samt stifter af og direktør i AirHelp.

Bachelor HA.IB på CBS, kandidat i e-business på IT Universitetet.

Henrik Zillmer har startet mere end 10 virksomheder på tværs af Europa, Asien og USA. Han startede Airhelp sammen med Nicolas Michaelsen og Greg Roodt i 2013. Målet er at hjælpe flypassagerer med at forstå deres rettigheder og få kompensation for eksempelvis forsinkede fly. Selskabet agerer i 30 lande i dag.

Ledelsesrådgivning