Fra lokal køb og salg platform til socialt netværk
Tanken om at sætte gang i lokalområderne var med helt fra starten. Det skulle være let at bruge appen til at købe og sælge ting, så man som travl børnefamilie ikke skulle bruge tid på at sende tingene frem og tilbage, men bare kunne gå over til nogen i nabolaget.
- Vi ville tvinge folk til at være lokale, så vi indbyggede faktisk en feature, som gjorde, at man kun kunne se opslag inden for tyve kilometers radius. Så hvis man boede i Aarhus, kunne man ikke bare lige skøjte til København og se, om der var noget der – man var tvunget til, at det skulle være lokalt, siger Nicolai Danmark Johannesen, og tilføjer, at brugerne meget hurtigt tog det lokale aspekt til sig.
Nicolai Danmark Johannesen kom fra en anden start-up, som var et socialt netværk for singleforældre. Her havde de skabt en form for community, hvor folk kunne lide at tale med hinanden, og det var den tanke, de gerne ville overføre til køb og salg platformen.
- Vi kunne godt lide tanken om at bygge det her ekstra lag på, hvor folk også begyndte at være sociale. Og derfor er det også super dejligt at se, at vi får nogle historier ind fra brugere, der skriver, at deres børn har fået nye legekammerater, og mødrene har fået nye veninder, som de mødes og drikker kaffe med. Alt sammen gennem appen, siger han.
I dag kan man godt betale sig fra at få udvidet radius i appen, fordi der var en efterspørgsel efter at kunne planlægge køb, hvis man alligevel skal et smut fra en landsdel til en anden for at besøge familie eller venner. Men det lokale element er stadig en vigtig del af Reshopper.
Opstart: Hvem kom først hønen eller appen?
En af de største opstartsudfordringer var at få brugere til platformen. Reshopper havde ikke noget markedsføringsbudget, så de første år vækstede de organisk – og her nåede de op på 100.000 brugere, inden de begyndte at lede efter investorer. De startede med at bruge egne netværk og arbejdede på at få nogle personlige anbefalinger.
- Vi kunne jo se, at når vi ramte en mor i en mødregruppe, så gik hun tilbage og fortalte det til de andre seks i mødregruppen, og så var der lige pludselig seks mere på. Det var jo et rigtig interessant vækstscenarie for os, og godt at se, at der var nogle mødre derude, der var tilfredse med os, siger Nicolai Danmark Johannesen.
Den gode brugeroplevelse var det vigtigste for Reshopper i starten, og uden markedsføringsbudget fokuserede de i stedet for på at få deres historie ud i nichemedier for deres målgruppe. Og så fik de nogle samarbejder med eksempelvis Børn i Byen og Vores Børn, som fungerede som en form for blåstempling af appen.
- Som helt nyt brand er det vigtigt at prøve at fjerne nogle barrierer og folks utryghed ved nye ting ved at få nogle anbefalinger fra nogen, de kender, siger han.