"Jeg ansætter folk ud fra deres personlighed"

På kun to år har Lisa Dalsgaard bygget en virksomhed op, der nu tæller ti medarbejdere. Hendes opskrift er – ud over en god forretningsidé – at ansætte folk med et stort drive.

Goodie Pack 850

Af journalist Mille Madsen

- Det er virkelig vigtigt for mig at opbygge et godt team, hvor medarbejderne er engagerede og føler, de kan komme til mig. Der skal være en åbenhed og gennemsigtighed, siger Lisa Dalsgaard, der ejer firmaet GoodiePack. Derfor er hun altid på udkig efter folk, som er ekstra servicemindede.

- Jeg ansætter fuldstændig ud fra personlighed, og jeg kan finde på at sige til nogen, jeg møder, at de skal ringe til mig, hvis de vil have nyt job. Altså hvis jeg kan mærke, at de har en fed indstilling og er super til kundehåndteringen, fortæller hun.

Det er ikke tilfældigt, at service er et nøgleord for Lisa, for virksomhedens grundkoncept går ud på at levere digitale gavepakker til deltagere på konferencer og events. Så man skal være god til at forstå kundens behov og finde de rette samarbejdspartnere hver gang.

Lisa Dalsgaard er ophavskvinden bag firmaet GoodiePack.com, der leverer digitale goodiebags, som en kommunikationskanal ved konferencer og events. Deltagerne indløser de gode tilbud fra sponsorer efter arrangementet, og der er en stor åbningsrate og køb, viser data.

- Vi målte den anden dag at vi havde sendt 10.000 goodiebags ud, og at der var blevet indløst over 6.000 tilbud i sponsorernes butikker, det er da meget godt.

Udover at have stiftet GoodiePack er Lisa Dalsgaard også initiativtageren bag iværksætterhuset StartupWorks, som i dag huser over 40 tech startups på et slot i Aalborg.
Foto: Heidi Kim Andersen

Sammensæt den rigtige gruppe
Siden etableringen af GoodiePack i 2015 har Lisa Dalsgaard udvidet teamet med både sælgere og tekniske supportere, og hun deler i dag partnerskabet med René Jespersen, som er ekspert i udviklingen af den digitale platform. Hun siger, det er vigtigt, at man arbejder sammen med folk, som har andre kompetencer end en selv.

- Man skal finde nogen, som ikke kan det samme som en selv. Så spørg dig selv: Hvad er mine styrker? Og find så nogle at samarbejde med, som kan noget helt andet, som er afgørende for dit produkt eller din forretning, anbefaler hun.

I dag er hun glad for at dele ansvaret med René Jespersen, men hun indrømmer, at hun lige skulle vænne sig til ikke at være inde over alt, da de gik fra en til to partnere i det voksende firma.

Netværk er alt. Det er det mest værdifulde, man kan have, og man skal ikke undervurdere betydningen af at kende de rigtige mennesker.

Lisa Dalsgaard, GoodiePack.com

Husk ejeraftalen
- I starten var det jo lidt svært – det var min lille baby, som jeg skulle give lidt slip på, siger hun. Alligevel gik det hurtigt, og nu arbejder de tæt sammen og stoler fuldstændig på hinanden. Et godt råd til andre i den sammenhæng er i følge Lisa, at man skal sørge for at have papirerne i orden. 

- Det er vigtigt at lave en partnerkontrakt, sådan en slags ’ægteskabspapir’, hvor man tænker forskellige scenarier igennem. Hvad gør vi, hvis en af os vil ud af det? Eller hvis en vil sælge og den anden ikke vil? Hun ved godt, det ikke altid er nemt at tage den snak.

- Man ønsker jo sit eget bedste samtidig med, at man skal tænke på, hvad der er godt for den anden og for firmaet. Det kan være en ubehagelig samtale. Men når det er på plads, så kører det bare.

Fra netværk til kunder
Lisa Dalsgaard lægger vægt på, at kontakter og netværk er alfa omega i hendes branche. Og det, at hun prioriterer at inddrage andre mennesker, er en stor del af forklaringen på hendes opadgående salgskurve.

- Netværk er alt. Det er det mest værdifulde, man kan have, og man skal ikke undervurdere betydningen af at kende de rigtige mennesker, siger hun. Som eksempel peger hun på sine gamle studiekammerater fra CBS, som i dag sidder i store marketingstillinger og er blevet en del af hendes professionelle kontakter, som hun både sparrer med og samarbejder med, og nogle er kunder i butikken.

Det går også den anden vej, Lisa fortæller, at hun får mindst ti anmodninger hver dag fra folk, som gerne vil være i hendes netværk.

Få hjælp hos Virksom

Åbenhed giver muligheder
- Jeg prøver da på at være imødekommende. Jeg tror nemlig på, at man skal sige højt, hvad man gerne vil med sit liv, hvad man ønsker sig, og hvilken virksomhed man gerne vil bygge op. For er man gennemsigtig og ærlig, så er det lettere for dem, man møder at sætte ens planer i relation til deres eget liv og deres planer – og sådan opstår mulighederne. Du får simpelthen hurtigere kontakt til de rigtige mennesker, siger hun.

GoodiePack er ikke kun digitale gaveposer, for Lisa Dalsgaards kunder benytter også hendes softwaresystem som en kommunikationskanal, så de er sikre på at få deres budskab ud. Det kan fx være, at gæsterne får en sms fra systemet en time før arrangementet med et link til en GoodiePack, som indeholder alt det praktiske information omkring eventet samt relevante tilbud fra eventsponsorerne.

Får en masse brugbar data
- Det giver vores kunder en frihed til at kommunikere deres egne budskaber ud, og ikke mindst deres sponsorers budskaber. Og med en digital GoodiePack får vi en masse data, så vi kan se, om gæsterne har læst beskederne, og hvad der virkede godt, og hvad der måske virkede knap så godt, fortæller Lisa.

GoodiePack bliver ofte kontaktet af tyske virksomheder og events, hvilket gør at det har været naturligt for GoodiePack at henvende sig til det tyske marked først.

- Men vi er klar til at erobre hele verden, siger hun til Virksom med begejstring i stemmen.

Lisas gode råd til netværk

  • Brug LinkedIn aktivt. Sørg for at connecte med folk, som du samarbejder eller gerne vil samarbejde med. Brug også beskedfunktionen til at skrive til dit netværk, hvis du har udfordringer eller spørgsmål, som du gerne vil have sparring omkring. 
      
  • Sørg for at kommunikere til så mange som muligt, hvad din vision og drøm er. Jo flere, der kender den, jo flere vil bakke op og kontakte dig, hvis de kan understøtte den. Mit motto er: Jo mere ægte og ærlig, jo bedre.