Iværksætter med internationale ambitioner

Det er gået forrygende, siden Bo Sten Hansen og makkeren Jacob Kocemba sprang ud i at producere boblende te. Mød iværksætteren, der sagde sit faste job som chef i PFA op for at bygge sin egen virksomhed fra bunden.
 

Copenhagen Sparkling Tea
Bo Sten Hansen (t.v.) og Jacob Kocemba har sammen startet virksomheden Copenhagen Sparkling Tea Company. Opskriften på den mousserende te har Jacob kreeret, mens Bo står for strategi og back office. Salget deler de i mellem sig. For et år siden var Bo chef i PFA, og Jacob var general manager på The Standard, så begges liv har taget en drejning det seneste år.

Af: journalist Mille Madsen
”Alle spørger jo til det med, at jeg har skiftet en tryg tilværelse og fast, høj løn ud med en satsning, og det er selvfølgelig også en stor forandring. Men jeg er meget glad for, at jeg kastede mig ud i det, for jeg har nok altid haft en iværksætter i maven” fortæller Bo Sten Hansen til virksom.dk.

”Selvom jeg arbejder utrolig meget lige nu, så føler jeg, at jeg har en større frihed end før,” siger han og sammenligner med sit tidligere job, hvor meget af dagen gik med møder, som andre planlagde for ham.

”Som leder i en stor virksomhed skaber man primært resultater gennem andre, men i dag afhænger vores succes udelukkende af Jacob og mig selv, og det kan jeg egentlig godt lide,” siger Bo Sten Hansen.

Mod til at prøve noget nyt
Siden lanceringen af den mousserende te i juni må det siges at være gået godt for det lille verdensfirma Copenhagen Sparkling Tea Company, som ud over Bo består af sommelier Jacob Kocemba. De har fået produktet ud på førende restauranter, vinbutikker og hoteller i Norden og Tyskland, og den 13. november vandt de IVÆKST-prisen som ’Årets Vovehals’ for at være en modig og innovativ duo, der ’har skabt en ny kategori af unikke gourmetdrikkevarer’. I indstillingen blev der også lagt vægt på, at de to partnere har turdet satse i en hård branche: ’At vove sig ud på et allerede mættet marked med så høje indgangsbarrierer og hård konkurrence kræver en klippefast tro på sig selv.’

Men hvad er så opskriften på en god start for et lille firma? Hvordan laver man den rigtige forretningsplan, og hvornår skal man inddrage sit netværk og være åben for kritik? Læs Bo Sten Hansens kontante svar på det – og også på, hvad han ville ønske, han havde vidst tidligere.
 

Jeg vil helt klart give det råd til andre, at man skal være bevidst om sine egne blinde punkter.

Bo Sten Hansen fra Sparkling Tea

 
Hvorfor er te med bobler en god forretningsidé?

”Der er to interessante aspekter: For det første er det et helt nyt og unikt produkt, så der er ikke andre producenter endnu, og vi har en god markedsposition og ligger helt oppe i søgeresultatet. Millioner af mennesker interesserer sig for vin og mousserende drikke, så der er et stort potentiale. Det andet aspekt er det smagsmæssige. Te er en ældgammel drik, som drikkes over hele kloden, og der findes uanede muligheder for smagsvarianter. Det er oveni købet en sund drik med mange antioxidanter, som bliver i flasken, fordi tilberedelsen foregår under 65 grader.”

Det er gået godt fra start, hvad er forklaringen på det?
”Vi har tre varianter med 5% i alkohol og en variant helt uden alkohol. Med sidstnævnte tror jeg, vi har løst et konkret problem: Hvad serverer man til folk, der ikke drikker alkohol, men som gerne vil have noget delikat?”

”I starten gjorde vi også meget for at bygge vores brand op, vi sørgede for at få flaskerne ud at ligge de rigtige steder – på prominente restauranter og hoteller. Kvaliteten i flaskerne berettiger til, at vores te bliver betragtet som ’affordable luxury’, dvs. den skal være eksklusiv og f.eks. ikke kunne købes i supermarkedet, det har vi været helt skarpe på fra begyndelsen. Det var vores ledestjerne, kan man sige.” 

Er det vigtigt at have en ledestjerne i sin virksomhed?
”Der kommer mange spørgsmål op undervejs og mulige afveje, når man bygger en virksomhed helt fra bunden. Så det er virkelig vigtigt, at man er afklaret omkring, hvilken vej man går. Har man en ledestjerne, kan man altid lige kigge op og tjekke retningen.”

”Nogle folk har travlt med, at man skal lave en kæmpe forretningsplan på 25 sider med en masse overvejelser og udregninger. Det tror jeg ikke nødvendigvis på. Men man skal have styr på det grundlæggende, det kan egentlig være en 1-pager. Der opstår alligevel altid uforudsete ting undervejs, så man skal være klar til at rette til og tage nye beslutninger. En kort og præcis forretningsplan er i mine øjne det bedste.”
 

Alternativ champagne

Sparkling Tea er et helt nyt produkt på markedet, og iværksætterne satser primært på at sælge til kvinder på 23-55 år.
 
Teen fås både alkoholfri og med 5%, så den kan drikkes som alternativ til champagne, hvis man vil have en festlig drik uden eller med lav alkoholprocent.

 
Ved du altid, hvad du skal, eller spørger du folk til råds?

”Min erfaring er, at alle ting bliver bedre af, at man deler dem og sparrer med andre. Jeg har aldrig hørt om en idé, som blev dårligere af, at flere tænkte med på den. Da vi begyndte at tale med folk om vores idé og produkt, så blev vi selv tvunget til at reflektere over tingene på en anden måde. Der sker noget andet, når man skal sætte ord på, som man ikke kan gøre alene.”

”Jeg har helt sikkert lært, at i stedet for at gå og spekulere over noget i ugevis, så skal man bruge to minutter med en i netværket, der ved noget specifikt om den konkrete problemstilling. Det har jeg gjort brug af, og det er uvurderligt. Man skal aldrig være bange for at vise sin sårbarhed. Hvis der er noget, man ikke kan finde ud af – så sig det. Så kan der komme hjælp og vejledning.”

Kan du give et konkret eksempel på det?

”For eksempel havde vi først selv lavet en visuel identitet til vores flasker. Jeg synes, den var meget fed, og jeg viste den til venner og familie. Men mine spørgsmål var nok lidt ledende i stil med: Synes I ikke, det er flot? Så det bekræftede de selvfølgelig. En dag tog jeg den med til en frokost med nogle fædre i min datters klasse, og der var en reklamemand i blandt, og han gav mig sin uforbeholdne mening: Det var en ommer. Det er jeg utrolig taknemmelig for i dag, for det var ikke godt nok.”
   
SE OGSÅ: Virksom Netværk
Du og Jacob har forskellig baggrund, hvad betyder det for samarbejdet?
”Vi komplementerer virkelig hinanden godt, fordi vi kan noget helt forskelligt. Han har styr på det smagsmæssige og produktion, og det er også ham, der har opfundet den mousserende te. Jeg kan sætte det ind i en ramme og lave strategien. Men det væsentligste er, at vi har det sindssygt godt sammen.”

”Jeg vil helt klart give det råd til andre, at man skal være bevidst om sine egne blinde punkter. Og finde nogle at arbejde sammen med, som kan supplere en. Jo tidligere, man erkender, hvad man ikke kan, jo bedre er det.”

Hvad ville du ønske, du havde vist, før du gik i gang?

”I bagklogskabens klare lys, kan jeg se, at vi undervurderede udviklingen af det visuelle udtryk. Altså logo og brand. Det krævede en del arbejde – og ikke mindst nogle professionelle mennesker, som er eksperter i lige præcis den del. Jeg er glad for, at faren i mit netværk sagde sin ærlige mening, for det står meget skarpere nu. Hans sparring har været uvurderlig. I det hele taget er det er godt at have partnere og netværk, som kan det modsatte af en selv.”

I vil gerne ekspandere, skal der så investorer ind over?
”Vi har faktisk allerede fået nogle tilbud fra investorer, men vi er ikke interesserede i at få eksterne penge ind i firmaet endnu. Vi skal begå vores egne fejl og prøve at bygge firmaet op selv. Det er planen. Vi vil jo gerne skabe en forretning, som bliver endnu sjovere at sælge, fordi den bliver mere værd, og efter et ekstra lån i huset har vi økonomi til at køre en del måneder endnu.”
 
”Vi vil ud og erobre hele verden, men vi skynder os langsomt.”

Hvornår er det tid til at ansætte en medarbejder?

”Det er et godt spørgsmål. Jeg har netop tænkt meget over det de seneste dage. Også om det skal være en praktikant eller en lønnet medarbejder. Begge dele har fordele og ulemper. Hvis vi ansætter en praktikant, skal vi også have tid til at sætte personen ind i tingene og støtte op. Vi vil gerne fokusere på det internationale marked, hvor vi både har foden inden for i Norge, Sverige og Tyskland, så vi får meget snart brug for en person til at sælge i Jylland og på Fyn.”

SE MERE: Om personalejura
Savner du noget fra dit gamle job?
”Nej, egentlig ikke. Det skulle lige være kollegerne og frokostordningen – jeg får ikke så meget salat, når jeg er på farten. Men ellers er jeg tilfreds. Det her er jo et aktivt tilvalg for mig. Jeg blev chef for 75 mand i PFA som 31-årig, og det har været en ekstremt spændende rejse, men jeg følte på et tidspunkt, at min læringskurve var stoppet, og jeg havde brug for at finde ind til motivationen igen. Ellers er man heller ikke nogen god chef.”

”At starte sin egen virksomhed er utrolig spændende og uforudsigeligt. Jeg kan bedst sammenligne det med at få børn. Man gør sig en masse tanker inden, men ingen ved rigtigt, hvad det er, før de står med babyen i armene og er blevet forælder. Det er hårdt arbejde, uvished – og samtidig helt vildt tilfredsstillende, når det går godt.”
 

Årets Vovehals 2017

I midten af november blev Bo Sten Hansen og Jacob Kocemba udnævnt til ’Årets Vovehals’ til prisfesten IVÆKST17. Indstillingen lød:

'At vove sig ud på et allerede mættet marked med så høje indgangsbarriere og hård konkurrence kræver en klippefast tro på sig selv, sin idé og ikke mindst et skudsikkert mod. Erhvervsmand, Bo Sten Hansen, og den prisvindende sommelier, Jacob Kocemba, valgte i 2017 at stifte virksomheden Copenhagen Sparkling Tea Company. Den innovative duo har skabt en ny kategori af unikke gourmetdrikkevarer, som kommer i varianter med og uden alkohol. Deres boblende dråber er lavet på økologiske råvarer - rig på vitaminer og antioxidanter. Trods store etablerede spillere i branchen, har Copenhagen Sparkling Tea Company allerede fået deres mousserende te inden for hos michelin-restauranter, luksushoteller og vinbutikker i Danmark, Sverige, Norge og senest i Tyskland.'

3 gode råd til andre iværksættere:

  1. Erkend hvad du ikke ved; ingen kan det hele, så sørg for at alliere dig med folk, som har andre kompetencer end dig selv. Jo før, du erkender, hvad du skal have hjælp til, jo bedre!
     
  2. Få styr på dit back office; mange fokuserer for ensidigt på selve produktet, men der er også det lavpraktiske omkring lagerplads og levering for ikke at tale om lovgivning og budgetter, som man skal have styr på.
     
  3. Forstå vigtigheden af den visuelle identitet; brandet skal stå knivskarpt, og du må ikke undervurdere, hvad logo og indpakning betyder for salg og markedsføring.

Hjælp til dig